5. Politsei strateegilise juhtimise ja planeerimise mudeli kujundamine. Sissejuhatus

Politsei- ja Piirivalveamet (edaspidi PPA) moodustati kolme ameti - Politseiameti, Piirivalveameti ning Kodakondsus- ja Migratsiooniameti ning nende allasutuste politseiprefektuuride, piirivalvepiirkondade, Keskkriminaalpolitsei, Lennusalga jne) baasil ning ta alustas tööd 1. jaanuaril 2010.a. Nimetatud asutused korraldasid oma põhitegevust ja selle tagamiseks vajalikku tugitegevust ning organisatsiooni juhtimist lähtudes konkreetse asutuse juhtimismudelist. PPA moodustamisel osutus vältimatuks uue organisatsiooni juhtimismudeli väljatöötamine, mis tagaks organisatsiooni erinevate põhitegevuse valdkondade, tugivaldkondade ja juhtimissüsteemi koordineeritud, eesmärgipärase ja tõhusa toimimise ning organisatsiooni poolt osutatavate avalike teenuste läbipaistva ja tõhusa osutamise riigi poolt eraldatud rahaliste vahendite raames.

Osa enne PPA moodustamist välja töötatud juhtimismudeli komponendid osutusid asutuse töö käivitumisel ja mudeli praktikas rakendamisel mitte väga hästi töötavateks. Juhtimismudeli parendamiseks algatati 2010.a suvel projekt „PPA majandus- ja finantsprotsesside kirjeldamine ja optimeerimine" (edaspidi MFKO). Nimetatud projekti üheks tulemiks oli PPA uue juhtimismudeli ja selle oluliste komponentide määratlemine, samuti strateegilise planeerimise, riskide hindamise, aasta planeerimise jne protsesside kirjeldused. PPA juhtkond otsustas MFKO projekti tulemite põhjal:

  1. Jätkata juhtimismudeli komponentide sisustamist ning protsesside kirjeldamist.
  2. Rakendada kirjeldatud protsesse ulatuses, mida võimaldab organisatsiooni arengu hetkeseis ning liikuda edasi nende protsesside täieliku rakendamise suunas.
  3. Alustada PPA põhitegevuse ja üldjuhtimise teenuste kirjeldamisega ning jätkata tugitegevuse teenuste kirjeldamisega.

Kaugemaks eesmärgiks seadis PPA juhtkond eesmärkide- ja teenuspõhise tulemusjuhtimise rakendamise. Nimetatud otsus oli kooskõlas Rahandusministeeriumi poolt käivitatud tulemusliku juhtimise (perfomance management) arendusprojekti (TUJU programm) eesmärkidega. 2011.a I. poolaastal viidi TUJU metoodikat rakendades PPA-s läbi pilootprojekt piirivalve valdkonna integreeritud piirihalduse eesmärkide hierarhia ja indikaatorite analüüsimiseks ning korrastamiseks ja tegevuste kogumite ning teenuste kaardistamiseks ja eesmärkidega sidumiseks. 2011.a II poolaastal on kavas jätkata PPA põhitegvuse ja üldjuhtimise teenuste kirjeldamisega ja viia lõpule tugitegevuse teenuste kirjeldamine.

2012-2013 on PPA-l koostöös Siseministeeriumiga (edaspidi SiM) kavas:

1) PPA eesmärkide hierarhia ja indikaatorite analüüsimine ning korrastamine (mõju- ja tulemuseesmärgid, väljundid);

2) eesmärkide saavutamise (tulemuste) mõõtmisviiside ja metoodika koostamine;

3) PPA sise- ja välisteenuste ressursimudelite koostamine;

4) Ressursimudelite alusel kulu planeerimise ja arvestuse mudelite koostamine;

5) PPA teenuste arendusprogrammi koostamine;

6) Ressursside pikaajalise halduse kavade koostamine (kinnisvara haldamise kava, tarkvara arenduskava, sõidukite halduskava, personalikava, töötervishoiu kava jne);

7) PPA organisatsioonipõhise arengukava koostamine.

Nagu eeltoodust nähtub on PPA täna organisatsiooni intensiivses arengu- ja arendusfaasis, kusjuures nimetatu toimub olukorras kus Rahandusministeeriumi initsiatiivil toimub kogu Eesti avaliku sektori organisatsioonide juhtimis- ja planeerimissüsteemide arendamine.
IDevice küsimuse ikoon MFKO tähendab...
  
Politsei- ja Piirivalveameti kvaliteedijuhtimissüsteemi
Politsei- ja Piirivalveameti kutsestandardit
Politsei- ja Piirivalveameti töörühma majandus- ja finantsprotsesside kirjeldamiseks ja optimeerimiseks

MFKO projekti tulemusena otsustati...
panna projektiplaan sahtlisse kuni riigieelarvest täiendava raha saamiseni
rakendada protsesse, mis sobivad organisatsiooni arengujärguga
alustada põhitegevuse ja üldjuhtimise teenuste kirjeldamisega