Halduse ülesannete liigitus sisu ning täitjate järgi (riigi ja KOV halduseülesanded)

Halduse ülesanded jagunevad oma sisu järgi (olenemata, kas neid ülesandeid täidab riik, KOV või mõni muu haldusekandja):
  • korrakaitselised
  • toetavad (nt sotsiaaltoetused)
  • vahendite kogumine (maksud)
  • avaliku teenistusega seotud ülesanded

KOV üksused halduse kandjatena täidavad, nagu eespool öeldud, nii kohalikke kui ka riigi haldusülesandeid. Sellist loendit, millised on riigi ja millised kohaliku elu halduseülesanded, on raske koostada. Pealegi võivad ülesanded, mis enne olid riigielu küsimused seoses ühiskondlike suhete muutumisega kujuneda kohaliku elu küsimusetks ja vastupidi. Seetõttu on välja kujunendud ja - töötatud kriteeriumid, kuidas neid ülesandeid eristada. Vt joonis.

Kohaliku omavalitsuse ülesanded jagunevad omakorda ülesande täitmise määra järgi:

  • kohustuslikeks (vt KOKS § 6) - omavalitsus saab siin otsustada üksnes seda, kuidas ta antud ülesannet täidab
  • vabatahtlikeks - KOV otsustab siin: kas, millal ja kuidas ta antud ülesannet täidab
Kontrollküsimused:
Tõene/ väär.


1. Tallinna linn saab ise otsustada, kas, millal ja kuidas ta täidab talle seadusega antud riigi halduse ülesandeid

Tõene Väär


2. Värska vallavolikogu saab otsustada, kuidas tema elanikud saavad riigipiiri ületada, et külastada lähedaste haudasid, mis asuvad Venemaal, kuna oma elanikkonna eest hoolitsemine on KOV ülesanne.

Tõene Väär

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License