V osa: Erinevate organite erinevatest seisukohtadest ...
Erinevate organite erinevatest seisukohtadest võrdsusõiguse piiramisel Riigikohtu lahendi RK 3-4-1-14-07 näitel
Kohtulahendist üldiselt.
65-aastase ametniku vanuse tõttu vabastamine.
Riigikohus: vanuse tõttu ametist vabastamine on vastuolus põhiseadusega!!! Riigikohtu PSJV kolleegium tunnistas PS-ga vastuolus olevaks ning kehtetuks ATS sätted, mis puudutasid ametnike teenistusest vabastamist vanuse tõttu.
Seni nägi ATS ette, et ametnikku on võimalik ametist vabastada vanuse tõttu, kui ta on saanud 65-aastaseks. Seaduse kohaselt oli ametiasutusel võimalik vabastada 65. aastane ja vanem inimene teenistusest üksnes formaalse aluse, vanuse, tõttu ja ilma igasuguse sisulise põhjenduseta. Selline võimalus riivab 65-aastaseks saanud ametnike võrdsuspõhiõigust. Riive tuleneb sellest, et seadus eristab ja kohtleb ebavõrdselt isikuid, kes on 65. aastaseks saamise tõttu teenistusest vabastatud ja isikuid, kes hoolimata 65 eluaastast jätkavad teenistuses. Selline riive ei ole mõistlikult ega asjakohaselt põhjendatud ning tegemist on meelevaldse ebavõrdse kohtlemisega. Meelevaldse erineva kohtlemise vältimiseks peavad teenistusest vabastamise motiivid olema läbipaistvad ja kirjeldama tegelikku olukorda.
Erinevate organite erinevad seisukohad.
Tabel näitab, et võrdsusõiguse riive problemaatika on Eestis alles arengujärgus ning ühest kohtulahendist võib leida lausa 6 erinevat lahenduskäiku (lahenduskäik G on tabeli autorilt):
Võrreldav isikute grupp? |
II võrreldav isikute grupp? |
I ja II grupi ühine nimetaja? |
I ja II grupi kohtlemise erinevus - riive tuvastamine? |
Tegu on üldise võrdsusõiguse riivega, riive mõistlikkus? |
Tegu on erilise võrdsusõiguse riivega - riive proportsionaalsus?
|
|
A |
Üle 65-aastane isik |
Alla 65-aastane isik |
ametnik |
I isikute grupp: vabastamine sisulistel + ühel formaalsel alusel (vanuse tõttu)
II isikute grupp: vabastamine ainult sisulistel alustel |
Ei leia mõistlikku põhiseaduslikku põhjendust, järelikult on tegu võrdsusõiguse rikkumisega |
|
B |
sama |
sama |
sama |
sama |
Kaasneb vaba eneseteostusõigu-se riive, järelikult tuleb riive põhi-seaduspärasuse hindamisel kontrollida ka selle proportsionaalsust |
|
C |
sama |
sama |
sama |
sama |
Erineva kohtlemise põhjus: moraalselt lihtsam, väärikam lahkumine, kaasnev kompensatsioon, järelikult on tegu võrdsusõiguse põhiseaduspärase riivega |
´- |
D |
Vanuse tõttu vabastatud isikud |
Isikud, keda ei ole vanuse tõttu vabastatud |
Üle 65-aastased ametnikud |
I isikute grupp: vabastati vanuse tõttu
II isikute grupp: |
Ei leia mõistlikku põhiseaduslikku põhjendust, järelikult on tegu võrdsusõiguse rikkumisega |
- |
E |
Avaliku teenistuse seaduse alusel teenistuses olev ametnik |
Vastava eriteenistusseaduse (näiteks politsei- |
ametnik |
I isikute grupp: kaotataks vanuse piirang teenistusest vabastamisel
II isikute grupp: |
Ametnike kohtlemine (nii I gruppi, kui II gruppi kuuluvate osas) olgu võrdne avaliku võimu jätkusuutlikkuse tagamiseks, järelikult oleks tegu võrdsusõiguse rikkumisega |
- |
F |
sama |
Töölepingu seaduse alusel töötav isik (töötaja) |
Ei ole ühist nimetajat, järelikult pole tegu võrdsusõiguse riivega |
- |
- |
- |
G |
sama |
sama |
Elatisallikaks perioodiline palk |
I isikute grupp: vabastamine sisulistel + ühel formaalsel alusel (vanuse tõttu)
II isikute grupp: vabastamine ainult sisulistel alustel |
Ei leia mõistlikku põhiseaduslikku põhjendust, järelikult on tegu võrdsusõiguse rikkumisega |
- |
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License