PÄDEVUSNORM on õigusakti selline norm, mis ütleb, millisel organil, volitatud isikul on õigus teha millist toimingut (st teha mingit otsust, teostada kontrolli, anda korraldusi vms)
NÄITEKS:
Tarbijakaitseseaduse §40 lg 1:
Õigusrikkumise avastamise korral võib järelevalve teostaja teha ettekirjutuse puuduste kõrvaldamiseks.
Nimetatud normist on näha, KELLEL (järelevalve teostajal) on õigus teha MIDA (ettekirjutus puuduste kõrvaldamiseks)
See norm ütleb, et järelevalve teostaja võib teha kauplusele ettekirjutuse kõrvaldada lettidelt ebakvaliteetne kaup. see norm ei ütle aga, et järelevalve teostajal oleks õigus teha ka näiteks otsus, millega sundlõpetab kaupluse tegevuse - sellist pädevust see norm ei anna. Samuti ei ütle norm ,et kellelgi teisel peale järelevalve teostaja oleks õigus kauplusesse minna ja teha ettekirjutus. Kes aga on järelevalve teostajateks, tuleb eraldi järgi vaadata tarbijakaitseseadusest .
Tõene / Väär küsimus
kas tegu on pädevusnormiga?
1. Piirivalveseaduse § 8 lg 1 p 1: Piirivalvel on õigus ujuvvahend peatada, kui see ei vasta piirivalve signaalidele
Tõene
Väär
Vihje
kas norm nimetab toimingu ja selle teostaja?
Õige !
jah, tegu on pädevusnormiga, sest siit loeme välja KELLEL (piirivalvel) on õigus teha MIDA (peatada ujuvvahend).
Seda, kes konkreetselt (milline teenistuja) neid kohustusi täidab, tuleb piirivalveseadusest juurde vaadata.
Väär !
jah, tegu on pädevusnormiga, sest siit loeme välja KELLEL (piirivalvel) on õigus teha MIDA (peatada ujuvvahend).
Seda, kes konkreetselt (milline teenistuja) neid kohustusi täidab, tuleb piirivalveseadusest juurde vaadata.
2.
Planeerimisseaduse § 30 p 1:
Kohalik omavalitsus on kohustatud kinnisasja omaniku nõudel omandama
olemasoleval hoonestusalal asuva kinnisasja, kui kehtestatud detailplaneeringu või üldplaneeringuga nähakse ette
kinnisasja või selle osa kasutamine avalikul otstarbel.
Tõene
Väär
Vihje
kellel on pädevus teha mida?
Õige ! ka siin normis on öeldud see, kellel (antud juhul KOV) on pädevus ehk õigustus teha millist toimingut (antud juhul omandama kinnisasja). nagu näeme, on osad pädevusnormid sõnastatud õigustavalt ("organil on õigus /.../), osad kohustavalt nagu see näide siin.
Väär ! ka siin normis on öeldud see, kellel (antud juhul KOV) on pädevus ehk õigustus teha millist toimingut (antud juhul omandama kinnisasja). nagu näeme, on osad pädevusnormid sõnastatud õigustavalt ("organil on õigus /.../), osad kohustavalt nagu see näide siin.
3. Loomakaitseseaduse § 3 lg 2: Loomapidaja peab loomale võimaldama vastavalt looma liigile ja eale:
1)
kohases koguses sööta ja joogivett.
Tõene
Väär
Väär ! Pädevusnorm on riigipoolse tegevuse aluseks, st kirjeldab seda, millist toimingut on mingisugusel riigiorganil või selle ametnikul, või KOV organil või selle ametnikul jne õigustus või kohustus teha. antud norm aga kirjeldab üksikisiku kohustusi, mitte ei anna raame ametnikupoolseks tegevuseks üksikisiku suhtes.
Õige ! Pädevusnorm on riigipoolse tegevuse aluseks, st kirjeldab seda, millist toimingut on mingisugusel riigiorganil või selle ametnikul, või KOV organil või selle ametnikul jne õigustus või kohustus teha. antud norm aga kirjeldab üksikisiku kohustusi, mitte ei anna raame ametnikupoolseks tegevuseks üksikisiku suhtes.
4.
Tarbijakaitseseaduse § 143 lg 1: Kauplemisloa väljastab, muudab või tunnistab kehtetuks kaupleja tegutsemiskohajärgne valla- või linnavalitsus oma haldusaktiga.
Tõene
Väär
Õige ! ka selles normis on näha, millisele organile (valla- linnavalitsusele) on antud milline pädevus (väljastada kauplemisluba)
Väär ! ka selles normis on näha, millisele organile (valla- linnavalitsusele) on antud milline pädevus (väljastada kauplemisluba)
5.
Vangla sisekorraeeskirjad
§ 47: Õiguskantslerile, Justiitsministeeriumile, vanglatele,
Presidendi Kantseleile, prokurörile, uurijale või kohtule adresseeritud kirjad
saadetakse vangla kulul.
Tõene
Väär
Õige ! kas leiame viite sellele, milline organ või ametnik midagi teeb? sättest tuleneb see, kes maksab vangi kirjavahetuse eest. võib väita, et sättest tuleneb vangla pädevus tasuda kirjade eest, kuigi reeglina pädevusnormi idee on näidata ära, millisel organil või ametnikul on seadusjärgne õigustus mingisuguseks avaliku võimu poolseks sammuks.
Väär ! kas leiame viite sellele, milline organ või ametnik midagi teeb? sättest tuleneb see, kes maksab vangi kirjavahetuse eest. võib väita, et sättest tuleneb vangla pädevus tasuda kirjade eest, kuigi reeglina pädevusnormi idee on näidata ära, millisel organil või ametnikul on seadusjärgne õigustus mingisuguseks avaliku võimu poolseks sammuks.
6. Täitemenetluse seadustiku § 4 lg 4:
Kohtutäitur teeb täitetoiminguid üksnes Eesti Vabariigi territooriumil.
Tõene
Väär
Väär ! Siit sättest võime küll välja lugeda, et üks organ teeb toimingut, kuid selliseid sätteid, mis piiritlevad ühe asutuse tegevusvälja ja üldiselt iseloomustavad tema tegevusvaldkonda, tuleb eristada pädevusnormidest. Seega on ülesandeid loetlevad normid, mis nimetavad ära, millises valdkonnas on antud organi ülesanded, ja on pädevusnormid, mis ütlevad täpsemalt, milliseks toiminguks milline organ või tema ametnik pädev on. antud juhul on tegu ülesandeid nimetava sättega, mitte pädevusnormiga.
Õige ! Siit sättest võime küll välja lugeda, et üks organ teeb toimingut, kuid selliseid sätteid, mis piiritlevad ühe asutuse tegevusvälja ja üldiselt iseloomustavad tema tegevusvaldkonda, tuleb eristada pädevusnormidest. Seega on ülesandeid loetlevad normid, mis nimetavad ära, millises valdkonnas on antud organi ülesanded, ja on pädevusnormid, mis ütlevad täpsemalt, milliseks toiminguks milline organ või tema ametnik pädev on. antud juhul on tegu ülesandeid nimetava sättega, mitte pädevusnormiga.
7. Täitemenetluse seadustik § 27: Kui täitmist takistatakse või kui takistamist on alust eeldada, võib kohtutäitur
taotleda politseiametniku kaasamist täitetoimingusse.
Tõene
Väär
Õige ! Antud juhul on tegemist pädevusnormiga, sest tuuakse ära konkreetse
juhu tegevuseks õigustatud ametniku nimetus, mitte ei tooda lihtsalt
ära vastava valdkonna ametniku ülesandeid.
Väär ! Antud juhul on tegemist pädevusnormiga, sest tuuakse ära konkreetse
juhu tegevuseks õigustatud ametniku nimetus, mitte ei tooda lihtsalt
ära vastava valdkonna ametniku ülesandeid.
8. Sõjahaudade kaitse seaduse § 9 lg 3: Isikud, kelle valduses on säilmete identifitseerimisele kaasaaitavaid dokumente
ja esemeid, on kohustatud need andma Kaitseministeeriumi käsutusse sõjaohvrite
tuvastamiseks.
Tõene
Väär
Väär ! tegu ei ole pädevusnormiga, kuna ei nimeta ühegi organi ega ametniku tegevuseks või toiminguks õigustust ega alust. kui proovida sätte mõte enda jaoks lahti seletada, siis säte ütleb, et isikutel (st tavalistel inimestel, mitte avaliku võimu kandjal ega inimesel avaliku võimu kandja esindajana!) tekivad kohustused mida gi teha.
Õige ! tegu ei ole pädevusnormiga, kuna ei nimeta ühegi organi ega ametniku tegevuseks või toiminguks õigustust ega alust. kui proovida sätte mõte enda jaoks lahti seletada, siis säte ütleb, et isikutel (st tavalistel inimestel, mitte avaliku võimu kandjal ega inimesel avaliku võimu kandja esindajana!) tekivad kohustused mida gi teha.
9. Meresõiduohutuse seaduse § 10 lg 2: Veeteede Ameti peadirektor peab otsuse tegema 20 tööpäeva jooksul taotluse
saamisest arvates. Otsuse tegemise tähtaega võib Veeteede Ameti peadirektor
lisaasjaolude selgitamiseks pikendada kuni 40 tööpäevani.
Tõene
Väär
Õige ! säte annab õigustuse e pädevuse Ameti peadirektorile tähtaega pikendada.
Väär ! säte annab õigustuse e pädevuse Ameti peadirektorile tähtaega pikendada.