Sekkumisnormid

Sekkumisnormidena vaatleme antud aine raames norme, mis annavad avalikule võimule õigustuse või panevad peale kohustuse konkreetses situatsioonis mõnda isikut mõjutavaid negatiivseid või positiivseid otsuseid teha.
Sekkumisnorm ütleb, et MIS JUHUL on võimalus käituda KUIDAS:
Välismaalaste seaduse § 109: Viisa võib anda välismaalasele (KUIDAS KÄITUDA- anda viisa), kellel on kehtiv ja Eesti poolt tunnustatud reisidokument (MIS JUHUL - kui on reisidokument)/.../.
See säte annab avalikule võimule õigustuse sekkuda positiivselt isiku õigustesse.
Toome veel näiteid:
Vangistusseaduse § 10 lg 1: Äratusest kuni öörahuni on kinnipeetaval lubatud vabalt liikuda avavangla territooriumil.
Nimetatud säte kohustab avalikku võimu sekkuma positiivselt isiku õigustesse - lubama kinnipeetaval liikuda.
Vangistusseaduse § 68 lg 1: Vanglaametnikul on õigus teostada kinnipeetava läbiotsimist, tema isiklike
asjade, elu- ja olmeruumide, samuti teiste ruumide ja territooriumi läbiotsimist
keelatud esemete ja ainete avastamiseks.
Nimetatud säte annab avalikule võimule õigustuse sekkuda isiku õigustesse negatiivselt ja neid piirata - antud juhul piiratakse kinnipeeetava õigust isikupuutumatusele.
Maksukorralduse seaduse § 92 lg 1 p 1: Maksuhaldur määrab tasumisele kuuluva maksusumma, kui deklaratsiooni ei ole
esitatud seadusega ettenähtud tähtpäevaks.
See norm paneb avalikule võimule (maksuhalduri näol) peale kohustuse sekkuda
isiku õigusesse taaskord negatiivselt - piiratakse isiku õigust vabalt käsutada oma raha. Sekkumine on antud juhul see,
et määratakse maksusumma: kohustatakse isikut mingi summa
riigieelarvesse kandma, st maksmata jäänud maksu tasuma.
NB! Sekkumist ei õigusta ega sekkumiseks ei kohusta üldisema sõnastusega normid, mis kirjeldavad mingi organi tegevusvaldkonda:
Maksukorralduse seaduse § 5 lg 1: Riiklike maksude maksuhaldur on Maksu- ja Tolliamet.
Sellele sättele viidates ei saa õigustada seda, kui maksuhaldur paneb isikule peale kohustuse tasuda maks.
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS) § 6 lg 1: Omavalitsusüksuse ülesandeks on korraldada antud vallas või linnas sotsiaalabi
ja -teenuseid, vanurite hoolekannet, noorsootööd, elamu- ja kommunaalmajandust,
veevarustust ja kanalisatsiooni, heakorda, jäätmehooldust,
territoriaalplaneerimist, valla- või linnasisest ühistransporti ning valla teede
ja linnatänavate korrashoidu, juhul kui need ülesanded ei ole seadusega antud
kellegi teise täita.
Sellele sättele toetudes ei saa KOV maksta näiteks
paljulapselisele madala sissetulekuga emale toetust. KOV saab seda teha
näiteks sotsiaalhoolekande seaduse alusel: KOKS § 22.3 lg 2: Toimetulekutoetus määratakse viie tööpäeva jooksul pärast kõigi dokumentide
esitamist sellises suuruses, et üksi elaval isikul või perekonnal oleks koos
perekonnaliikmete sissetulekutega tagatud sissetulek toimetulekupiiri ulatuses,
pärast käesolevas seaduses nimetatud ulatuses ja struktuuris eluruumi või
elamispinna alaliste kulude tasumist.
Samuti ei õigusta sekkumist normid, mis kirjeldavad isikute kohustusi:
Välismaalaste seaduse § 51lg 1: Eestisse saabumiseks ja Eestis
viibimiseks peab välismaalasel olema seaduslik alus.
Oletame, et välismaalasel puudub Eestis viibimiseks seaduslik
alus - tal peaks olema viisa, kuid tal ei ole seda. Kas see säte võiks
olla Eesti riigivõimule sekkumist õigustavaks normiks - olgu
sekkumiseks antud juhul näiteks trahv? Kindlasti mitte! Nimetatud säte
on suunatud isikutele nende õiguste ja kohustuste määratlemiseks.
Õigustuse avalikule võimule midagi ette võtta seadust rikkunud
välismaalasega annab hoopis teine välismalaste seaduse norm:
VMS § 166:
Samasugune näide teisest valdkonnast:
Isikut tõendavate dokumentide seaduse § 14 lg 2: Dokumendi kasutamiskõlbmatuks muutumisest, kaotsiminekust või hävimisest on
dokumendi kasutaja kohustatud teatama dokumendi väljaandnud valitsusasutusele
kolme tööpäeva jooksul dokumendi kasutamiskõlbmatuks muutumise, kaotsimineku või
hävimise või sellest teada saamise päevast arvates.
Antud norm ei anna õigustust avalikule võimule nt tunnistada
kasutuskõlbmatuks muutunud isikut tõendav dokument kehtetuks, vaid
selleks on täpsem norm, mille me võime võtta sekkumise (dokumendi
kehtetuks tunnistamise) aluseks: Isikut tõendavate dokumentide seaduse § 13 lg 1 p 4: Dokument tunnistatakse kehtetuks, kui dokument
on muutunud kasutamiskõlbmatuks või selles sisalduv kanne loetamatuks /.../.

1.
Valla- või linnavalitsus võib jätta toimetulekutoetuse määramata isikule, kellel endal või kelle eestkostetaval on õigus elatist saada, kuid kes keeldub elatise saamise kohta dokumenti esitamast või elatist sisse nõudmast.
Tõene Väär
2.
Riigi õigusabi on füüsilisele või juriidilisele isikule riigi kulul õigusteenuse osutamine käesolevas seaduses sätestatud alustel ja korras.
Tõene Väär
3. Kui vanem ei maksa alusetult saadud elatisabi tagasi, teeb pensioniamet talle enammakstud summa tagasinõudmiseks ettekirjutuse koos hoiatusega.
Tõene Väär
4.
Töö- ja
puhkeaja seaduse § 27:
Käesoleva seaduse
ja selle alusel kehtestatud õigusaktide nõuete rikkumise korral on
tööinspektoril ja Tööinspektsiooni kohaliku asutuse juhatajal õigus teha
ettekirjutus.
Tõene Väär
5.
KOKS § 7 lg 2:
Volikogul on
õigus üksikaktidena vastu võtta otsuseid, valitsusel anda korraldusi.
Tõene Väär
6.
Ehitusseaduse
§ 28 lg 2:
Ehitusluba
tunnistatakse kehtetuks 10 päeva jooksul vastava taotluse esitamise päevast või
käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatu kohalikule omavalitsusele teadasaamise
päevast arvates.
Tõene Väär
7.
Ehitusluba tunnistatakse
kehtetuks, kui ehitatav ehitis on ohtlik inimese elule, tervisele või varale
või keskkonnale.
Tõene Väär
8.
Karistusseadustik
(KARS) § 36:
Tõene Väär
9.
KARS § 424:
Tõene Väär
10.
Võlaõigusseaduse
§ 11 lg 1:
Lepingu võib
sõlmida suuliselt, kirjalikult või mis tahes muus vormis, kui seaduses ei ole
sätestatud lepingu kohustuslikku vormi.
Tõene Väär