Sekkumisnormid

img27_8
Õigusriigis tuleb igale avaliku võimu poolsele sammule leida norm, mis seda sammu õigustab. Seda eriti siis, kui kõne all on mõne üksikisiku suhtes otsuse tegemisega - kui avalik võim mõnele isikule õiguse annab või keeldub selle andmisest või paneb isikule mõne kohustuse peale, sunnib isikut, piirab tema vabadust,võtab temalt võimuga midagi ära jne. Erilist tähelepanu pööratakse normidele, mis sätestavad juhud, kui avalik võim võib negatiivselt sekkuda isiku õigustesse - st piirata isikute õiguseid.

Sekkumisnormidena vaatleme antud aine raames norme, mis annavad avalikule võimule õigustuse või panevad peale kohustuse konkreetses situatsioonis mõnda isikut mõjutavaid negatiivseid või positiivseid otsuseid teha.

Sekkumisnorm ütleb, et MIS JUHUL on võimalus käituda KUIDAS:

Välismaalaste seaduse § 109: Viisa võib anda välismaalasele (KUIDAS KÄITUDA- anda viisa), kellel on kehtiv ja Eesti poolt tunnustatud reisidokument (MIS JUHUL - kui on reisidokument)/.../.

See säte annab avalikule võimule õigustuse sekkuda positiivselt isiku õigustesse.

Toome veel näiteid:
Vangistusseaduse § 10 lg 1: Äratusest kuni öörahuni on kinnipeetaval lubatud vabalt liikuda avavangla territooriumil.
Nimetatud säte kohustab avalikku võimu sekkuma positiivselt isiku õigustesse - lubama kinnipeetaval liikuda.

Vangistusseaduse § 68 lg 1: Vanglaametnikul on õigus teostada kinnipeetava läbiotsimist, tema isiklike asjade, elu- ja olmeruumide, samuti teiste ruumide ja territooriumi läbiotsimist keelatud esemete ja ainete avastamiseks.
Nimetatud säte annab avalikule võimule õigustuse sekkuda isiku õigustesse negatiivselt ja neid piirata - antud juhul piiratakse kinnipeeetava õigust isikupuutumatusele.

Maksukorralduse seaduse § 92 lg 1 p 1: Maksuhaldur määrab tasumisele kuuluva maksusumma, kui deklaratsiooni ei ole esitatud seadusega ettenähtud tähtpäevaks.
See norm paneb avalikule võimule (maksuhalduri näol) peale kohustuse sekkuda isiku õigusesse taaskord negatiivselt - piiratakse isiku õigust vabalt käsutada oma raha. Sekkumine on antud juhul see, et määratakse maksusumma: kohustatakse isikut mingi summa riigieelarvesse kandma, st maksmata jäänud maksu tasuma.


NB! Sekkumist ei õigusta ega sekkumiseks ei kohusta üldisema sõnastusega normid, mis kirjeldavad mingi organi tegevusvaldkonda:

Maksukorralduse seaduse § 5 lg 1: Riiklike maksude maksuhaldur on Maksu- ja Tolliamet.
Sellele sättele viidates ei saa õigustada seda, kui maksuhaldur paneb isikule peale kohustuse tasuda maks.


Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse (KOKS)
§ 6 lg 1: Omavalitsusüksuse ülesandeks on korraldada antud vallas või linnas sotsiaalabi ja -teenuseid, vanurite hoolekannet, noorsootööd, elamu- ja kommunaalmajandust, veevarustust ja kanalisatsiooni, heakorda, jäätmehooldust, territoriaalplaneerimist, valla- või linnasisest ühistransporti ning valla teede ja linnatänavate korrashoidu, juhul kui need ülesanded ei ole seadusega antud kellegi teise täita.
Sellele sättele toetudes ei saa KOV maksta näiteks paljulapselisele madala sissetulekuga emale toetust. KOV saab seda teha näiteks sotsiaalhoolekande seaduse alusel:
KOKS § 22.3 lg 2: Toimetulekutoetus määratakse viie tööpäeva jooksul pärast kõigi dokumentide esitamist sellises suuruses, et üksi elaval isikul või perekonnal oleks koos perekonnaliikmete sissetulekutega tagatud sissetulek toimetulekupiiri ulatuses, pärast käesolevas seaduses nimetatud ulatuses ja struktuuris eluruumi või elamispinna alaliste kulude tasumist.

Samuti ei õigusta sekkumist normid, mis kirjeldavad isikute kohustusi:
Välismaalaste seaduse
§ 51lg 1: Eestisse saabumiseks ja Eestis viibimiseks peab välismaalasel olema seaduslik alus.

Oletame, et välismaalasel puudub Eestis viibimiseks seaduslik alus - tal peaks olema viisa, kuid tal ei ole seda. Kas see säte võiks olla Eesti riigivõimule sekkumist õigustavaks normiks - olgu sekkumiseks antud juhul näiteks trahv? Kindlasti mitte! Nimetatud säte on suunatud isikutele nende õiguste ja kohustuste määratlemiseks. Õigustuse avalikule võimule midagi ette võtta seadust rikkunud välismaalasega annab hoopis teine välismalaste seaduse norm:
VMS § 166: Välismaalase seadusliku aluseta Eestis viibimise eest – karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut või arestiga.

Samasugune näide teisest valdkonnast:
Isikut tõendavate dokumentide seaduse § 14 lg 2: Dokumendi kasutamiskõlbmatuks muutumisest, kaotsiminekust või hävimisest on dokumendi kasutaja kohustatud teatama dokumendi väljaandnud valitsusasutusele kolme tööpäeva jooksul dokumendi kasutamiskõlbmatuks muutumise, kaotsimineku või hävimise või sellest teada saamise päevast arvates.
Antud norm ei anna õigustust avalikule võimule nt tunnistada kasutuskõlbmatuks muutunud isikut tõendav dokument kehtetuks, vaid selleks on täpsem norm, mille me võime võtta sekkumise (dokumendi kehtetuks tunnistamise) aluseks: Isikut tõendavate dokumentide seaduse § 13 lg 1 p 4: Dokument tunnistatakse kehtetuks, kui dokument on muutunud kasutamiskõlbmatuks või selles sisalduv kanne loetamatuks /.../.

Kas tegu on sekkumisnormiga või mitte?
Mõtle, kas antud norm on sekkumisnorm või mitte. Proovi mõelda selliselt: kas ja milliseid samme oleks avalikul võimul võimalik selle sätte alusel teha?


1.

Valla- või linnavalitsus võib jätta toimetulekutoetuse määramata isikule, kellel endal või kelle eestkostetaval on õigus elatist saada, kuid kes keeldub elatise saamise kohta dokumenti esitamast või elatist sisse nõudmast.

 



Tõene Väär

2.

Riigi õigusabi on füüsilisele või juriidilisele isikule riigi kulul õigusteenuse osutamine käesolevas seaduses sätestatud alustel ja korras.

 



Tõene Väär

3. Kui vanem ei maksa alusetult saadud elatisabi tagasi, teeb pensioniamet talle enammakstud summa tagasinõudmiseks ettekirjutuse koos hoiatusega.

Tõene Väär

4.

Töö- ja puhkeaja seaduse § 27:

Käesoleva seaduse ja selle alusel kehtestatud õigusaktide nõuete rikkumise korral on tööinspektoril ja Tööinspektsiooni kohaliku asutuse juhatajal õigus teha ettekirjutus.



Tõene Väär

5.

KOKS § 7 lg 2:

Volikogul on õigus üksikaktidena vastu võtta otsuseid, valitsusel anda korraldusi.



Tõene Väär

6.

Ehitusseaduse § 28 lg 2:

Ehitusluba tunnistatakse kehtetuks 10 päeva jooksul vastava taotluse esitamise päevast või käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatu kohalikule omavalitsusele teadasaamise päevast arvates.



Tõene Väär

7.

Ehitusluba tunnistatakse kehtetuks, kui ehitatav ehitis on ohtlik inimese elule, tervisele või varale või keskkonnale.



Tõene Väär

8.

Karistusseadustik (KARS) § 36:

Tahtlikult või ettevaatamatusest põhjustatud joobeseisund ei välista süüd.


Tõene Väär

9.

KARS § 424:

Mootorsõiduki juhtimise eest joobeseisundis isiku poolt, keda on varem karistatud sellise teo eest, karistatakse rahalise karistuse või kuni kolmeaastase vangistusega.


Tõene Väär

10.

Võlaõigusseaduse § 11 lg 1:

Lepingu võib sõlmida suuliselt, kirjalikult või mis tahes muus vormis, kui seaduses ei ole sätestatud lepingu kohustuslikku vormi.



Tõene Väär