Kui juba III
sammu juures tõlgendamise tarvis õigusliku aluse eesmärki kindlaks ei ole
tehtud, tee eesmärk kindlaks nüüd.
Kuidas leida
kaalutlusnormi eesmärki?
Eesmärk - so nägemus,
kuidas asjad peaksid olema või milliseks peaksid asjaolud kujunema
Kaalutleja peaks
mõtlema, miks seadusandja on andnud haldusakti andmisel õiguse kaaluda?
Eesmärk võib
olla kirjas erinevates allikates (NB! seaduse eesmärk võib olla laiem, kui
samas seaduses oleva õigusliku aluse eesmärk):
Rakendatavas seaduses (tavaliselt üldsätetes)
Näide: välismaalaste seadus: § 13 lg 1. Menetluse eesmärk on välismaalase Eestisse saabumise, Eestis ajutise viibimise, Eestis elamise, Eestis töötamise ja Eestist lahkuma kohustamise menetluste eesmärk on tagada, et välismaalaste Eestisse saabumine, Eestis ajutine viibimine, Eestis elamine ja Eestist lahkumine oleks kooskõlas avalike huvidega ning vastaks avaliku korra ja riigi julgeoleku kaitse vajadusele.
Rakendatava seaduse tema eelnõu faasis lisatud seletuskirjas
Näide1.
Tuleohutuse seaduse eelnõu seletuskiri: Tuleohutuse
seaduse eesmärk on koondada isikutele tuleohutuse tagamiseks esitatavate nõuete
kompleks, vastutus ning riikliku järelevalve õigused ja kohustused rõhutatud
tervikuks. Lisaks riiklikele teenustele ohtude ennetamises ja kõrvaldamises on
vajalik, et äriühingud ja asutused analüüsiksid ise oma tegevusest lähtuvaid
ohtusid ja riske ning oleksid valmis tulekahju või muu õnnetuse korral kiiresti
reageerima.
Näide2. Keeleseaduse eelnõu seletuskiri: Keelevaldkonna
õiguslik regulatsioon vajab kaasajastamist, sest 1995. a keeleseaduse
vastuvõtmisest saadik on Eesti keeleolukord ja keeleseadus ise muutunud. Kehtivat keeleseadust on muudetud 17 korda
ja muudatuste osa ületab seaduse esialgse teksti. Eesti ja seni valdavalt vene
keele kõrval kasutatakse Eestis Euroopa Liitu astumise tulemusena ka paljusid
teisi keeli, eriti inglise keelt. Eesti keel on saanud üheks Euroopa Liidu
ametlikest keeltest.
Kohtulahendites
Näiteks on ühes kohtulahendis
toodud väljasaatmiskeskusesse
paigutamise kui sunnivahendi eesmärk: "ilma kinnipidamiseta puudub
väljasaadetaval ajend vastuvõtva riigi poolt nõutavate andmete esitamiseks,
samuti võib tema vabaduses viibimine tuua kaasa seniste asjaolude muutumise, mis välistab tema väljasaatmise"
Tuletatav põhiõiguse riivet lubava õigusliku aluse puhul põhiseadusest.
Näide1: Politsei võib vastavalt
politsei ja piirivalve seadusele ohu väljaselgitamiseks ja tõrjumiseks või
korrarikkumise kõrvaldamiseks kasutada avalikus kohas toimuva jälgimiseks pilti
edastavat või salvestavat jälgimisseadmestikku. Siin on tegu isikute eraelulise
puutumatuse riivega. Sellise põhiõiguse tagab põhiseaduse § 26, mille järgi
riigiasutused, kohalikud omavalitsused ja nende ametiisikud ei tohi kellegi
perekonna- ega eraellu sekkuda muidu, kui seaduses sätestatud juhtudel ja
korras tervise, kõlbluse, avaliku korra või teiste inimeste õiguste ja
vabaduste kaitseks, kuriteo tõkestamiseks või kurjategija tabamiseks.
Näide2: Politsei
võib vastavalt politsei ja piirivalve seadusele anda sõiduki- või
maastikusõidukijuhile (edaspidi sõidukijuht) käega, sauaga,
helkurkettaga või alarmsõiduki valgusseadme või valjuhääldi abil
liiklusseaduses kehtestatud korras märguande sõiduki või maastikusõiduki
(edaspidi sõiduk) peatamiseks, kui see on vajalik ohu tõrjumiseks,
korrarikkumise kõrvaldamiseks või kõrgendatud ohu väljaselgitamiseks. Siin on
tegu sõidukijuhi liikumisvabaduse riivega. Sellise põhiõiguse tagab põhiseadus
§ 34, mille järgi õigust vabalt liikuda võib seaduses sätestatud juhtudel ja
korras piirata teiste inimeste õiguste ja vabaduste kaitseks, riigikaitse
huvides, loodusõnnetuse ja katastroofi korral, nakkushaiguse leviku
tõkestamiseks, looduskeskkonna kaitseks, alaealise või vaimuhaige
järelevalvetuse ärahoidmiseks ja kriminaalasja menetluse tagamiseks.
Muud allikad või tuleb eesmärk ise tuletada
Näiteks korrakaitse valdkonnas on eesmärgiks enamasti
avalikes huvides isikute elu, tervise ja vara kaitse.