Mis on kvaliteet?

iDevide ikoon Pilk ajalukku
Kvaliteedijuhtimine on suhteliselt uus juhtimisvaldkond. Tema tekkeajaks loetakse eelmise sajandi neljakümnendaid aastaid, kui pandi alus masstootmisele. Suurbritannias hakkasid tooteid kontrollima kvaliteediinspektorid. Samal ajal arendas üks kvaliteedigurudest, Edwards Deming, USA-s välja statistiliste protsesside kontrollitehnikaid. Kuna ameeriklased polnud tema ideedest vaimustatud, siirdus Deming Jaapanisse. 1950ndal aastal töötas ta välja täieliku kvaliteedijuhtimise (TQM) raamistiku. Aasta hiljem lõi ta esimese kvaliteedijuhtimise auhinna (Deming`s Prize). 1955.a. töötati USA armee jaoks kvaliteedistandardid. 1960ndatel algatas Jaapani Tööviljakuse Keskus n-ö enesekontrolli liikumise, mis seadis eesmärgiks toodangu kvaliteedikontrolli ja töötamise praagita. 1980ndate aastate lõpust alates on maailma vallutanud mitmed kvaliteedijuhtimise mudelid, millest täna vaatleme lähemalt kaheksat.

iDevide ikoon Mis on kvaliteet?

Kui mõtleme oma viimati poest ostetud kingadele, siis mis näitab meile nende kvaliteeti? Hind, materjal, kaubamärk, päritolumaa, suurus, tegumood, kasutatud materjal, vastupidavus või veel midagi muud? Kui kingad kahenädalase kandmisega ära lagunevad, kas oleme rahul nende kvaliteediga? Seega võib küsida ka teistpidi- kust me aru saame, et nad pole kvaliteetsed?

Raske on üheselt öelda, mis on kvaliteet. Pakkuda võib järgmisi määratlusi:

  • see on midagi ebaselget, aga samas midagi head,
  • on objekti omadus, väärtus, headus,
  • kerge kasutada
  • vastab spetsifikatsioonidele
  • on kompleksne toote ja teenuse kavandamise, tootmise, turustamise ja arendamise karakteristik, millesse on põimitud ka kliendi ja tarbija ootused.
Teema mõtlemiseks

1. Mis on Teie arvates kvaliteet? Millest ta sõltub?