2. Telefoni kasutamise korraldamine

VangS § 28 lg 1 ja VangS § 96 lg 1 kohaselt toimub kinnipeetava ja vahistatu telefoni kasutamine VSKE-s sätestatud korras. VSKE § 51 lg 1 kohaselt võib kinnipeetav kasutada talle helistamiseks ettenähtud telefoni. Kõneks võib kasutada teisaldatavat või kohakindlat telefoni (VSKE § 51 lg 4). Kinnipeetavale peab võimaldama telefoni kasutada vähemalt üks kord nädalas (VSKE § 51 lg 2). Telefoni kasutamise korral tuleb kinnipeetavale tagada telefoni teel edastatava sõnumi saladuse kaitse (VSKE § 51 lg 4). Täpsem telefoni kasutamise aeg ja kestus nähakse ette vangla kodukorras (VangS § 105 lg 21 p 6 ja VSKE § 51 lg 2).

Kodukordade regulatsioonid telefoni kasutamise võimaldamiseks on vanglate lõikes erinevad. Siiski on levinud praktika, et kinnipeetavatel on võimalik helistada nn "elava järjekorra" alusel, kuna telefoniaparaadid asuvad eluosakondades ja kinnipeetavatel on neile vaba juurdepääs. Sellise korralduse puhul piirdub vangla osa helistamise võimaldamisel üksnes telefoniaparaatide töökorras oleku tagamise, kinnipeetavatele helistamist võimaldavate (telefonikaart vmt) kättesaamise võimaldamisega (nt vanglapoe vahendusel) ning kohustusega tagada kõikidele kinnipeetavatele võrdsed võimalused helistamiseks.

Erijuhtumiks on kinnipeetavad, kelle puhul on menetleja määruse alusel kehtestatud telefoni kasutamise piirangut või täielikku keeldu (vt eespool), kinnipeetavad, kes asuvad kartseris või eraldatud lukustatud kambris või vahistatud.

Kinnipeetavate ja ka vahistatute puhul, kelle suhtes on kehtestatud telefoni kasutamise piirangut või täielikku keeldu, on telefoni kasutamist korraldava vanglaametniku ülesandeks tagada vastava keelu või piirangu täitmine. Selleks peab vanglaametnik kõigepealt selgeks tegema, kas helistada sooviva kinnipeetava või vahistatu suhtes on kohaldatud keeldu või piirangut. Kui on kohaldatud täielikku keeldu, peab vanglaametnik tagama, et kinnipeetaval või vahistatul oleks siiski võimalik helistada riigiasutustesse vmt (vt eespool).

Kui kinnipeetava või vahistatu suhtes on kohaldatud piirangut, peab vanglaametnik tagama, et helistataks üksnes neile numbritele, millele on lubatud helistada (st helistataks neile numbritele, mis on määruses sätestatud kui numbrid, millele on lubatud helistada või ei helistataks neile numbritele, mis on määruses sätestatud kui numbrid, millele on keelatud helistada). Igal juhul tuleb tagada, et kinnipeetav saaks helistada riigiasutustele vmt (vt eespool).

Eraldatud lukustatud kambrisse või kartserisse paigutatud kinnipeetav peab telefoni kasutamiseks eelnevalt esitama sellekohase taotluse (VSKE § 51 lg 3). Kinnipeetav ei pea oma helistamise taotluses näitama, mis eesmärgiga ta helistada tahab, piisab üksnes sellest, kui kinnipeetav näitab taotluses, millal (so kuupäev ja kellaaeg) ja kellega suhtlemiseks ta telefoni kasutamise võimalust kasutada soovib. Riigikohtu halduskolleegium on oma 13.11.2007 otsuses nr 3-3-1-46-07 leidnud, et: "[...] ei nõustu ringkonnakohtu käsitlusega, mille kohaselt ei ole vangla VangS § 28 lg -t 3 rikkunud seetõttu, et kaebuse esitaja eesmärgiks ei olnud kaitsjaga arutada tema õigusalase nõustamisega seotud küsimusi, vaid advokaadi abil isikuarvele raha saamine. Kolleegium on seisukohal, et kinni peetaval isikul puudub kohustus vanglat teavitada asjaoludest, mis tingivad kaitsjale või teistele VangS § 28 lg -s 3 nimetatud isikutele helistamise soovi. Helistamise taotluse motiveerimise kohustust Vangistusseadus ega Vangla sisekorraeeskiri ette ei näe. Samuti ei ole seadusandja seadnud kaitsjale helistamise õigust sõltuvusse helistamise eesmärgist."

Kui kinnipeetavale ei saa sellel konkreetsel kuupäeval ja kellaajal telefoni kasutamist võimaldada (nt põhjusel, et mõni teine kinnipeetav helistab just samal ajal), siis tuleb mitte võimaldamist kinnipeetavale kirjalikult põhjendada (vt e-õpiobjekt "Pöördumise määratlemine"). Kui helistamist ei saa kinnipeetava soovitud ajal võimaldada, tuleb anda kinnipeetavale võimalus esitada uus taotlus. Otstarbekas on kinnipeetavale selgitada, millised ajad telefoni kasutamiseks on graafikus vabad. Taotluse rahuldamisest ei tohi keelduda üksnes põhjusel, et kinnipeetaval on juba selle nädala jooksul võimaldatud korra kasutada telefoni. Vanglavälise suhtlemise eesmärgist lähtuvalt ning juhindudes vanglareeglistiku p 24.1 soovitusi, tuleb kinnipeetavale võimaldada telefoni kasutamist maksimaalselt palju. Seega võib kinnipeetava taotluse rahuldamisest keelduda üksnes juhul, kui kinnipeetav on selle nädala jooksul saanud korra helistada ning graafikus ei ole vaba aega telefoni kasutamise võimaldamiseks.

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

S.Põllumäe ja R.Sults 1.01.2008