Kriminaalmenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu seletuskiri
Kriminaalmenetluse seadustiku ja
teiste seaduste
muutmise seaduse eelnõu
seletuskiri
I.
Sissejuhatus ja eesmärk
Eelnõu
eesmärgiks on korrastada kehtiv jälitustegevuse süsteem, näha ette kindlad
alused, mille olemasolul on lubatud teha isiku põhiõigusi riivavaid
jälitustoiminguid ning tõhustada nende üle teostatavat järelevalvet.
Juba
julgeolekuasutuste seaduse (edaspidi JAS) eelnõu väljatöötamisel
rõhutati vajadust korrastada olemasolev jälitustegevuse süsteem, eristada
korrakaitseline ning kriminaalmenetluslik jälitustegevus ning jälitustegevuse
seadus (edaspidi JTS) kui selline kehtetuks tunnistada.
Korrakaitseseaduse
(edaspidi KKS) eelnõu väljatöötamisel võeti sihiks vastav regulatsioon
sätestada KKS-s. Praeguseks on kokku lepitud lahenduses, mille kohaselt
korrakaitseline ehk ohutõrje eesmärgil teostatav jälitustegevus reguleeritakse
kriminaalmenetluse seadustikus (edaspidi KrMS) ning JTS tunnistatakse
kehtetuks. Nimetatud küsimus oli arutlusel ka Riigikogu õiguskomisjoni
26.02.2008 istungil, kus see kiideti heaks. JTS regulatsioon, mida KrMS-is ei
sätestata, reguleeritakse teistes seadustes, eeskätt maksukorralduse seaduses,
politseiseaduses, vangistusseaduses.
Eelnõu ja
sellele lisatud seletuskirja on koostanud koostöös Siseministeeriumi ja prokuratuuriga
Justiitsministeeriumi kriminaalpoliitika osakonna karistusõiguse ja menetluse
talituse juhataja Heili Sepp (tel. 620 8220, e-post heili.sepp@just.ee) ja sama talituse
nõunik
Eelnõu
vajab vastuvõtmiseks Riigikogu koosseisu poolthäälte enamust.
II.
Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
§ 1.
Kriminaalmenetluse seadustiku muutmine
Eelnõu §
1 p 1
Muudatustega
täiendatakse KrMS-i isikuandmete varjatud töötlemise ehk jälitustoimingute tegemise
regulatsiooniga. Kehtiv KrMS sisaldab juba regulatsiooni jälitustoimingutega
tõendite kogumise kohta kriminaalmenetluses. Eelnõuga lisatakse KrMS-i lisaks
kriminaalmenetluslikule jälitustegevusele ka nn korrakaitseline jälitustegevus,
mille peamised eesmärgid on andmete kogumine ettevalmistatavate kuritegude
kohta ning kriminaalmenetluse tagamine. Eelnõus kasutatakse läbivalt mõistet
jälitustoiming. Kõikide isikuandmete varjatud töötlemise meetmete puhul on
tegemist jälitustoiminguga. Erinevus seisneb siin üksnes jälitustoimingu tegemise
lubatavuses eri alustel. Kui kriminaalmenetluses tõendite kogumise eesmärgil on
lubatud kõik jälitustoimingud, siis tõendite mittekogumisel üksnes osa neist.
Eraldi eriregulatsioon puudutab üksikpäringu tegemist sideettevõtjalt andmete
saamiseks.
Tähelepanu
tuleb juhtida asjaolule, et muudatustega ei laiendata kriminaalmenetluse
mõistet ega ulatust. Sellel põhjusel muudetakse seadustiku kohaldamisala
regulatsiooni ning sätestatakse seal eraldi instituudina jälitustoimingud.
Jälitustoiminguga
kogutud andmeid saab kasutada tõendina. Kõikide jälitustoimingutega saadud
andmed fikseeritakse jälitustoimingu protokollis ning see on tõend juba kehtiva
KrMS § 63 lg 1 kohaselt. Siinkohal tuleb alati lähtuda ka jälitustoimingute
lubatavuse tingimustest. Seetõttu võib neid andmeid tõendina kasutada üksnes
esimese astme kuriteo või tahtlikult toimepandud teise astme kuriteo puhul,
mille eest on ette nähtud karistusena vähemalt kuni kolm aastat vangistust.
Regulatsioon
ei laiene julgeolekuasutuste tegevusele JAS-st tulenevate ülesannete
täitmiseks. Nimetatud asutused juhinduvad oma tegevuses JAS nõuetest ka
edaspidi. Kaitsepolitseiameti puhul sõltub isikuandmete varjatud töötlemise
suhtes seadusliku aluse ja regulatsiooni valik asjaolust, kas täidetakse JAS-st
või KrMS-st tulenevaid ülesandeid.
Eelnõu §
1 p-d 2, 3, 8, 9
Käesolevate
muudatuste eesmärgiks on anda Justiitsministeeriumi vanglate osakonnale ja
vanglale uurimisasutuse pädevus. Kehtiva õiguse kohaselt oli eespool nimetatud
asutustel lubatud teha üksnes edasilükkamatuid menetlustoiminguid.
Eelnõu §
1 p 4 ja 11
Tegemist on
redaktsioonilise muudatusega. Sõna „teabesalvestis“ asendatakse sõnaga
„teabetalletis“, mida kasutatakse seadustikus läbivalt.
Eelnõu §
1 p 5
Kuna
jälitustoiminguga tõendite kogumine reguleeritakse seadustikus uues peatükis,
on vaja parandada viide.
Eelnõu §
1 p 6
Kehtiva
KrMS-i 3. peatüki 8. jagu „Tõendite kogumine jälitustoiminguga“ tunnistatakse
kehtetuks.
Eelnõu §
1 p 7
KrMS-i
täiendatakse uue peatükiga 31 „Jälitustoimingud“, kus nähakse ette
jälitustoimingud ning neid abistavad ja toetavad meetmed. Eelnõus on loobutud
varasematest „jälitustegevuse“ ja „jälitusmenetluse“ mõistetest, mis ei olnud
piisavalt selged ega piiritletud ning nende asemel räägitakse konkreetsetest
jälitustoimingutest, millega piiratakse isikute õigusi.
Muudatuste
väljatöötamisel on arvestatud nii kehtiva KrMS-i, JTS-i kui ka KKS eelnõu sätteid.
Eriregulatsioon jälitustegevuse kohta, mida KrMS-s ei reguleerita, sätestatakse
vastavates eriseadustes. Nt tunnistajakaitse teostamise eesmärgil
jälitustoimingute tegemise regulatsioon sätestatakse tunnistajakaitse seaduses
viitega KrMS-i konkreetsele jälitustoimingule. Samamoodi tuleb näha
eriseadustes ette alused ka julgeolekukontrollide tegemiseks, litsentside,
tegevuslubade jms andmiseks ühes viidetega KrMS-le.
KrMS §
1261
Siin
sätestatakse jälitustoimingu mõiste ning selle tegemise üldised tingimused.
Jälitustoiming
on isikuandmete töötlemine seda andmesubjekti eest varjates. Kehtib ultima
ratio põhimõte, mille kohaselt on jälitustoiming lubatud üksnes siis, kui
eesmärki ei ole võimalik saavutada või seda õigeaegselt teha muul,
andmesubjekti õigusi vähem riivaval viisil.
Jälitustoiminguga
ei või ohustada isiku elu ja tervist, põhjendamatult vara ja keskkonda ega
riivata põhjendamatult muid isikuõigusi.
Jälitustoiminguid
tehakse läbi jälitusasutuste, nende halduses olevate ja selleks volitatud
asutuste, allüksuste ja töötajate, samuti variisikute ja salajasele koostööle
kaasatud isikute kaudu.
Kui selles peatükis
sätestatud toimingutesse soovitakse kaasata Riigikogu, valla- või linnavolikogu
liiget, kohtunikku, prokuröri, advokaati, vaimulikku, Riigikogu poolt valitavat
ja nimetatavat ametiisikut tema nõusolekul või alaealist tema seadusliku
esindaja nõusolekul, võib seda teha üksnes eeluurimiskohtuniku loal ning
juhtudel, kui kuritegu on suunatud eespool nimetatud isiku või tema lähedase
vastu.
Kui
jälitustoimingu tegemist taotleb teine uurimisasutus, teatab jälitustoimingu
teinud asutus taotluse täitmisest uurimisasutusele kirjalikult ja edastab talle
vajaduse korral koos protokolliga jälitustoimingus tehtud foto, filmi, heli-
või videosalvestise või muu teabetalletuse.
Jälitustoiminguga
kogutud andmete töötlemiseks on jälitusasutustel õigus moodustada andmekogusid.
Samas ei ole need andmekogud käsitatavad andmekogudena avaliku teabe seaduse
mõttes.
KrMS §
1262
Paragrahvi
lõikes 1 antakse loetelu asutustest, kellel on õigus jälitustoiminguid teha.
Nendeks asutusteks on Politseiamet, Kaitsepolitseiamet, Sõjaväepolitsei,
Piirivalveamet, Maksu- ja Tolliamet, Justiitsministeeriumi vanglate osakond ja
vangla. Praegu on eelnõus Politseiamet ja Piirivalveamet nimetatud eraldi. Kui ühendasutus
on moodustatud, tuleb eelnõus kasutada uue asutuse nimetust. Eelnõus
kasutatakse Kaitsejõudude Peastaabi asemel Sõjaväepolitsei nimetust, kuna see
nähakse ette kaitseväe korralduse seaduse eelnõus.
Kui kõik
jälitusasutused võivad teha jälitustoiminguid omal initsiatiivil, siis
Politseiametile ja Kaitsepolitseiametile on antud õigus teha jälitustoiminguid
ka teiste uurimisasutuste taotlusel. Siiski peavad alati olema olemas
jälitustoimingu tegemise alused.
Jälitustoimingu
tegemine on lubatud järgmistel eesmärkidel:
1) vajadus
koguda teavet esimese astme kuriteo ettevalmistamise kohta või sellise
tahtlikult toimepandud teise astme kuriteo ettevalmistamise kohta, mille eest
on ette nähtud karistusena vähemalt kuni kolm aastat vangistust;
2)
tagaotsimismääruse täitmine;
3)
konfiskeerimismenetluses tõendite kogumine;
4) vajadus
koguda kriminaalmenetluses tõendeid esimese astme kuriteo kohta või tahtlikult
toimepandud teise astme kuriteo kohta, mille eest on ette nähtud karistusena
vähemalt kuni kolm aastat vangistust;
5) vajadus
täita välislepingutest tulenevaid kohustusi.
Juhul kui
eespool nimetatud alus langeb ära, tuleb jälitustoiming viivitamata lõpetada.
Tuleb
juhtida tähelepanu asjaolule, et eelnõu piiritleb jälitustoimingute tegemist
võrreldes kehtiva õigusega, kus nähti ühe ajendina ette kuritegude ennetamine
ja tõkestamine. Kui varem oli see lubatud kõikide kuritegude puhul, siis nüüd on
jälitustoimingud suunatud raskematele kuritegudele. Eelnõus on jälitustoimingute
juures loobutud „kuritegude ennetamisest ja tõkestamisest“. Selle asemel on
üritatud määratleda see eesmärgi kaudu. Abstraktne ennetamine ja tõkestamine ei
saa olla isikuandmete varjatud töötlemise eesmärgiks. Selle asemel tehakse eelnõu
kohaselt jälitustoiminguid eesmärgiga koguda teavet ettevalmistatavate
kuritegude kohta. Juhul kui on andmeid võimaliku kuriteo kohta, aga nendest ei
piisa kriminaalmenetluse alustamiseks, siis põhjendatud kahtluse olemasolul on
ainsaks võimalikuks lahenduseks andmete kogumine jälitustoimingutega. Selle
tulemusena on võimalik koguda täiendavalt andmeid, mille põhjal saab teha
lõpliku otsuse. Piisavate andmete olemasolul tuleb kas alustada
kriminaalmenetlust ning jätkata tõendite kogumist kriminaalmenetluse reeglite
järgi või kui kahtlus osutus põhjendamatuks, jälitustoiming lõpetada. Kuriteo
ettevalmistamise kohta teabe saamisel võimalus kas alustada kriminaalmenetlust
või rakendada korrakaitselisi meetmeid ohu väljaselgitamiseks, tõrjumiseks ja
korrarikkumise kõrvaldamiseks.
Muudatusettepanekute
väljatöötamisel kaaluti ühe variandina ka selliste kuritegude kataloogi
loomist, mille puhul oleks jälitustoimingud lubatud. Pärast argumentide
kaalumist leiti, et otstarbekam on jääda kehtivas KrMS-s oleva mudeli juurde,
mille kohaselt see on lubatud üksnes esimese astme kuriteo või tahtlikult
toimepandud teise astme kuriteo puhul, mille eest on ette nähtud karistusena
vähemalt kuni kolm aastat vangistust.
Kuritegude
kataloogi sätestamise peamised vastuargumendid olid, et see muudaks
regulatsiooni oluliselt segasemaks. Siinkohal võib tuua mitmeid näiteid
Saksamaa õigusest. Näiteks Schleswig-Holsteini Allgemeine
Verwaltungsgesetz
ei sisalda üldse sellist kataloogi ning lubab teostada isikuandmete varjatud
töötlemist kõrgendatud ohu korral KKS mõttes.
Nordrhein-Westfaleni
Polizeigesetz
võimaldab isikuandmete varjatud töötlemist, sealhulgas pealtkuulamist, raskete
süütegude ennetamiseks. Rasked süüteod (erhebliche
Straftaten) seaduse
tähenduses on aga kõik kuriteod ning loetletud väärteod. Samasugune
regulatsioon on ka Hamburgi ja Thüringeni liidumaa seadustes.
Jälitustoimingu
tegemise alusena on sisse toodud ka vajadus koguda tõendeid
konfiskeerimismenetluses. Selline alus tuleb ka kehtivast õigusest (KrMS § 4033
lg 2). Samas tuleks õigusselguse huvides kõik alused sätestada üheskoos.
Eelnõu näeb
jälitustoimingu tegemise alusena eraldi ka välislepingust tuleneva kohustuse
täitmist. Kõne alla tulevad eelkõige Schengeni konventsioonist tulenevad
kohustused. Tulevikus ei ole välistatud ka muudest rahvusvahelistest
lepingutest tulenevad kohustused (nt Prümi leping vms).
Nimetatud
alus näeb jälitustoimingu tegemiseks ette tunduvalt leebemad alused, kui on
ette nähtud siseriiklikus õiguses. Eelnõu kohaselt võib tõendi kogumisele
mittesuunatud jälitustoimingut teha üksnes esimese astme kuriteo korral või
sellise tahtlikult toimepandud teise astme kuriteo korral, mille eest on ette
nähtud karistusena vähemalt kuni kolm aastat vangistust. Kriminaalmenetluse
raames tehtavate jälitustoimingute puhul oli see nii juba kehtiva õiguse
kohaselt.
Samas
Schengeni konventsiooni artikli 40 lõike 1 kohaselt võib piiriülest jälgimist,
mille puhul on tegemist jälitustoiminguga, teostada oma riigis väljaandmise
alust andva kuriteo kohtueelse menetluse raames.
KrMS § 439
lõike 1 kohaselt on isiku väljaandmine tema suhtes välisriigis
kriminaalmenetluse jätkamiseks lubatud, kui isikut kahtlustatakse või
süüdistatakse kuriteos, mis on nii taotleva riigi karistusseaduse kui ka Eesti
karistusseadustiku järgi karistatav vähemalt üheaastase vangistusega. KrMS §
491 lõige 1 sätestab, et isiku loovutamine tema suhtes taotlevas riigis
kriminaalmenetluse jätkamiseks on lubatud, kui isikut kahtlustatakse või
süüdistatakse kuriteos, mis on taotlevas riigis karistatav vähemalt üheaastase
vangistusega.
Seetõttu
tuleb tähelepanu pöörata asjaolule, et kuna välislepingust tuleneva kohustuse
täitmise puhul on tegemist jälitustoimingu tegemise erialusega, ei kohaldata
siin § 1262 lg 1 p-des 1 ja 3 sätestatud piiranguid sanktsioonile.
Kõnealuse
paragrahvi lõige 2 täpsustab, et jälitusasutus võib vastava aluse esinemisel
teha jälitustoimingu üksnes siis, kui see on seotud kuriteoga, mis on vastava
jälitusasutuse uurimisalluvuses – seega näiteks võib maksu- ja tolliamet teha
jälitustoiminguid üksnes nende menetluspädevuses olevate kuritegude
ettevalmistamise kohta andmete kogumiseks jne. Kehtivas seaduses selline
piirang expressis verbis puudub, mis jätab
ebaselgeks, kas piiratud uurimispädevusega asutused võivad või ei või teha jälitustoiminguid
kuritegude osas, mis on väljaspool nende uurimisalluvusest vastavalt
kriminaalmenetluse seadustiku §-s 212 sätestatule.
Erandina on
sätestatud lõikes 3, et Kaitsepolitseiameti tegevusele karistusseadustiku 15.
peatükis ettenähtud kuritegude ettevalmistamise kohta teabe kogumisel
kohaldatakse julgeolekuasutuste seadust. Seega võib Kaitsepolitseiamet
ettevalmistatavate riigivastaste kuritegude kohta teavet koguda mitte KrMS,
vaid julgeolekuasutuste seaduse regulatsiooni järgides. Eelnõu seletuskirja
koostamise ajal kehtiva jälitustegevuse seaduse kohaselt on Kaitsepolitseiamet
jälitusasutus üksnes kriminaalasjade kohtueelsel uurimisel; muude tema
pädevusse kuuluvate ülesannete lahendamisele kohaldatakse julgeolekuasutuste
seadust. Julgeolekuasutuste seaduse § 1 kohaselt reguleerib nimetatud seadus
julgeolekuasutuste ülesandeid ja pädevust riigi julgeoleku ja põhiseadusliku
korra tagamisel. Kuivõrd Kaitsepolitseiameti uurimisalluvuses (Vabariigi
Valitsuse 19. juuli
Eelnõu
kohaselt võivad Politseiamet ja Kaitsepolitseiamet teha jälitustoiminguid ka
muu uurimisasutuse taotlusel. Siinkohal sätestatakse eraldi ka
Justiitsministeeriumi vanglate osakonna ja vangla õigus teha muu uurimisasutuse
taotlusel jälitustoiminguid kinnipidamiskohas. Kuna kinnipidamiskoha puhul on
tegemist suletud territooriumiga, on sellise võimaluse ettenägemine praktilistel
kaalutlustel vajalik.
Õigusselguse
huvides on käesolevas paragrahvis sätestatud sõnaselgelt ka see, et KrMS-s
sätestamata alusel võib jälitustoiminguid teha üksnes eriseaduses sätestatud
tingimustel ja korras.
Selgelt
tuuakse välja ka erisus Finantsinspektsiooni suhtes, kes teostab jälitustoiminguid
talle eriseadustes pandud pädevuse alusel ja piires.
KrMS §
1263
Selles
paragrahvis antakse loetelu jälitustoimingutest. Jälitustoimingud erinevad
riive ulatuse poolest isiku õigusele ning on lubatud erinevate aluste olemasolu
korral.
Kriminaalmenetlusväliselt
on lubatud teha järgmisi jälitustoiminguid:
1) saada
varjatult isikuandmeid füüsiliselt isikult, riigi, kohaliku omavalitsuse või
muu avalik-õigusliku juriidilise isiku või eraõigusliku juriidilise isiku
andmekogust;
2) jälgida
varjatult isikut, asja või paikkonda, koguda varjatult võrdlusmaterjali ja teha
esmauuringuid, teostada varjatult asja läbivaatust ning asendada varjatult asi;
3) teha
kirjalik päring elektroonilise side seaduse § 1111 lõigetes 2 ja 3
nimetatud andmete saamiseks.
Tähelepanu
tuleb juhtida asjaolule, et kriminaalmenetlusvälise ja konfiskeerimismenetluse
välise jälitustoimingu käigus ei ole lubatud varjatult siseneda isiku hoonesse,
ruumi, sõidukisse, piirdega alale või arvutisüsteemi. Kriminaalmenetluse raames
ja välislepingust tuleneva kohustuse täitmiseks tehtava jälitustoimingu puhul
tuleb selleks alati eraldi luba taotleda. Kommenteeritava paragrahvi lõige 4
defineerib väljakujunenud õiguspraktikale tuginedes, millist valdusesse
sisenemist loetakse selle seadustiku mõttes varjatult sisenemiseks.
Põhiseaduse
§ 33 kohaselt ei tohi tungida kellegi eluruumi, valdusse ega töökohta, välja
arvatud seadusega sätestatud juhtudel ja korras avaliku korra, tervise või
teiste inimeste õiguste ja vabaduste kaitseks, kuriteo tõkestamiseks,
kurjategija tabamiseks või tõe väljaselgitamiseks kriminaalmenetluses.
Karistusseadustiku § 266 näeb ette kriminaalvastutuse valdaja tahte vastaselt
võõrasse hoonesse, ruumi, sõidukisse või piirdega alale ebaseadusliku tungimise
eest.
Riigikohus
on avanud jälitustoimingu mõistes varjatud sisenemise oma 15.05.2006 lahendis
nr 3-1-1-13-06 http://www.nc.ee/?id=11&tekst=222488591
:
„Riigikohtu
kriminaalkolleegiumi hinnangul on ringkonnakohus õigesti leidnud, et JTS
§ 12 lg 2 p-s 1 (enne 1. juulit 2004 kehtinud
redaktsioonis) ette nähtud jälituse erandtoiminguga on tegemist siis, kui ilma põhiseaduse
§-s 33 ettenähtud põhiõiguse subjekti teadmata tungitakse tema valdustesse
teabe salajaseks kogumiseks või salvestamiseks. Teisisõnu tuleb teabe
kogumiseks või salvestamiseks valdusesse sisenemine lugeda varjatuks juhul, kui
sisenemise fakt või selle eesmärk (teabe kogumine ja salvestamine) jääb valdaja
eest varjatuks.“
Varjatult
sisenemise all peetakse selle seadustiku mõttes seega silmas sellist sisenemist
isikule kuuluvasse hoonesse, ruumi, sõidukisse või piirdega alale või
arvutisüsteemi, milleks ei ole põhiseaduse §-s 33 ettenähtud põhiõiguse
subjekti luba. Varjatult sisenemise all ei peeta siin silmas sisenemist
avalikku kohta, klubisse, kauplusse, kuhu sisenemine on lubatud, hoolimata
sellest, et siseneva politseiametniku eesmärk on varjata oma identiteeti või
välimust konkreetse jälitatava eest.
Samas saab
varjatud sisenemiseks pidada olukorda, kus isik on loonud tegelikest
asjaoludest ebaõige ettekujutuse ja saanud seetõttu nõusoleku sisenemiseks.
Konfiskeerimismenetluses,
kriminaalmenetluses tõendite kogumise eesmärgil ja välislepingust tulenevate
kohustuste täitmiseks on Politseiametil ja Kaitsepolitseiametil lubatud lisaks
eespool nimetatud jälitustoimingutele:
1) vaadata
varjatult läbi postisaadetist;
2) vaadata
või kuulata salaja pealt teavet;
3) matkida
kuritegu;
4) kasutada
politseiagenti.
Kuna
tegemist on isiku õigusi enam riivavate jälitustoimingutega, siis seepärast on
ka nende tegemiseks sätestatud kõrgem lävend.
Paragrahvis
sätestatakse ka kehtiva JTS §-s 131 sätestatud erand
Justiitsministeeriumi ja vanglate poolt tehtavate jälitustoimingute kohta.
Selle kohaselt on eelpool nimetatud asutustel võimalik kuritegude
ettevalmistamise kohta teabe kogumise eesmärgil vaadata varjatult läbi
postisaadetist ning vaadata või kuulata salaja pealt teavet. Kuna tegemist on
osaga kuritegevuse vastu võitlemise regulatsioonist, on otstarbekas sätestada
see KrMS-s. Võrreldes kehtiva õigusega on regulatsiooni ühtlustatud ning
eelpool nimetatud jälitustoimingu lubasid hakkab prokuratuuri taotlusel andma
maakohus.
KrMS §
1264
Käesolevas
paragrahvis nähakse ette üldsätted jälitustoiminguks loa andmise kohta.
Jälitustoiminguks saab anda loa sõltuvalt konkreetsest jälitustoimingust kas
prokurör või eeluurimiskohtunik, välja arvatud §-s 1264 nimetatud
toimingu puhul, millega kaasneva põhiõiguste riive on teiste
jälitustoimingutega võrreldes suhteliselt väike ning seetõttu ei eelda toiming
eraldi luba, vaid on kaetud prokuröri loaga jälitustoimiku avamiseks. Konkreetne
loa andmine nähakse ette eraldi iga jälitustoimingu kohta, v.a eelnõu § 1265
sätestatud andmete varjatud kogumine.
Luba ei ole
vaja juhul, kui alus jälitustoimingu tegemiseks tuleneb eriseadusest. Nt
julgeolekukontrollid jms.
Jälitustoiminguks
on vaja eeluurimiskohtuniku luba. Edasilükkamatutel juhtudel võib
jälitustoimingu teha prokuröri loal. Jälitustoimingust teatab prokuratuur
viivitamata eeluurimiskohtunikule, kes otsustab jälitustoimingu lubatavuse või
jälitustoimingu jätkamiseks loa andmise määrusega.
Juhul kui
jälitustoimingu käigus on jälitustoimingu tegemiseks või selleks vajalike
tehniliste abivahendite paigaldamiseks ja eemaldamiseks vajalik varjatult
siseneda eluruumi või muusse hoonesse või sõiduvahendisse või arvutisse või
arvutisüsteemi või arvutivõrku, taotletakse selleks eraldi eeluurimiskohtuniku
luba.
KrMS §
1265
Paragrahvis
nähakse ette isikuandmete saamine varjatult riigi, kohaliku omavalitsuse või
muu avalik-õigusliku juriidilise isiku või eraõigusliku juriidilise isiku
andmekogust.
Tuleb
rõhutada asjaolu, et kui tehakse selles paragrahvis nimetatud päringuid, siis
sellise päringu puhul ei ole andmesubjektil õigust saada teavet tema kohta
tehtud päringute kohta. Erinevus tavapärasest isikuandmete töötlemisest seisneb
selles, et viimasel juhul vastav info andmesubjektile väljastatakse. Siinkohal
kohalduvad KrMS § 214, mis reguleerib kohtueelse menetluse andmete avaldamist,
ning KarS § 3161, mis näeb ette vastutuse andmete ebaseadusliku
avaldamise eest. Juhul kui rikutakse eespool nimetatud kohustust, loetakse see
kohtueelse menetluse andmete ebaseaduslikuks avaldamiseks ning isikut on
võimalik võtta kriminaalvastutusele.
Varjatud
päringuga ei ole tegemist juhtudel, kui päring andmekogusse tehakse isiku
teadmata, et selgitada välja või tõrjuda oht või kõrvaldada korrarikkumine. Nt
päring liiklusregistrist tänaval seisva sõiduki kohta või päring
kinnistusraamatusse, et saada teada kinnisasja omanik. Sellistel juhtudel
puudub eesmärk päringu tegemise fakti varjata ning isikul on alati võimalik
näha, kes ja millal on tema kohta päringuid teinud.
Varjatud
päringuga selle seaduse mõttes ei ole tegemist ka siis, kui andmeid kogutakse
kõigile kättesaadavatest avalikest allikatest. Nendeks võivad olla kõigile
kättesaadavad andmekogud, aga samuti ka andmed, mida isikud on ise enda kohta
kõigile kättesaadavaks teinud. Kuigi sellisel juhul isikud reeglina ei tea ega
saa teada, kes nende andmeid vaadanud on, ei saa sellisel viisil andmete
kogumist lugeda jälitustoiminguks.
KrMS §
1266
Nähakse
ette õigus jälgida varjatult isikut, asja või paikkonda, koguda varjatult
võrdlusmaterjali ja teha esmauuringuid või vaadata varjatult läbi või asendada
asi. Võrreldes kehtiva õigusega on kolm jälitustoimingut liidetud üheks
toiminguks. Tegemist on toimingutega, mis on sageli üksteisega läbi põimunud,
neid tehakse üheskoos. Seetõttu on selguse huvides reguleeritud need ühe
jälitustoiminguna, mis muudab ka loa andmise protseduuri lihtsamaks. Edaspidi
antakse jälitustoiminguks üks luba, mitte kolm. Samal ajal tuleb aga alati
lähtuda proportsionaalsuse põhimõttest. Kui jälitustoimingu eesmärki on
võimalik saavutada isiku õigusi vähem riivaval viisil, tuleb seda ka teha ning
hoiduda isiku õiguste ülemäärasest riivest.
Kõnealuseks
jälitustoiminguks annab prokurör loa kuni kaheks kuuks ning seda võib pikendada
kuni kahe kuu kaupa.
KrMS §
1267
Paragrahvis
nähakse ette elektroonilise side ettevõtjale päringute tegemine elektroonilise
side seaduse (edaspidi ESS) § 1111 lõigetes 2 ja 3 nimetatud
andmete saamiseks.
ESS § 1111
paneb sideettevõtjale andmete säilitamise kohustuse. Lõigetes 2 ja 3 nähakse
ette järgmine regulatsioon:
(2)
Telefoni- ja mobiiltelefoniteenuse ning telefonivõrgu ja mobiiltelefonivõrgu
teenuse osutaja on kohustatud säilitama järgmised andmed:
1) helistaja number ning kliendi nimi ja aadress;
2) vastuvõtja number ning kliendi nimi ja aadress;
3) lisateenuse, sealhulgas kõne suunamise või edastamise kasutamise korral
valitud number ning kliendi nimi ja aadress;
4) kõne alguse ja lõpu kuupäev ning kellaaeg;
5) kasutatud telefoni- või mobiiltelefoniteenus;
6) helistaja ja vastuvõtja rahvusvaheline mobiilside tunnus (International Mobile
Subscriber Identity – IMSI);
7) helistaja ja
vastuvõtja rahvusvaheline mobiilside terminalseadme tunnus (International Mobile
Equipment Identity
– IMEI);
8) kärjetunnus kõne alustamise ajal;
9) andmed, mis määratlevad tugijaama geograafilise asukoha viitega kärjetunnusele
ajavahemikul, mille jooksul andmeid säilitatakse;
10) anonüümse ettemakstud mobiiltelefoniteenuse korral teenuse esmase
aktiveerimise kuupäev ja kellaaeg ning kärjetunnus, millest teenus aktiveeriti.
(3)
Interneti-ühenduse, elektronposti ja Interneti-telefoni teenuse osutaja on
kohustatud säilitama järgmised andmed:
1) sideettevõtja poolt eraldatud kasutajatunnused;
2) telefoni- või mobiiltelefonivõrku siseneva side kasutajatunnus ja
telefoninumber;
3) kliendi nimi ja aadress, kelle nimele Interneti-protokolli aadress,
kasutajatunnus või number olid side toimumise ajal eraldatud;
4) Interneti-telefoni kõne kavandatud vastuvõtja kasutajatunnus või number;
5) kavandatud vastuvõtva kliendi nimi, aadress ja kasutajatunnus elektronposti
ning Interneti-telefoni teenuse korral;
6) Interneti-seansi alguse ja lõpu kuupäev ning kellaaeg konkreetse ajavööndi
järgi koos Interneti-protokolli aadressiga, mille on kasutajale eraldanud
Interneti-teenuse osutaja, ja kasutajatunnusega;
7) elektronposti või Interneti-telefoni teenuse kasutamise alguse (log-in) ja lõpu (log-off) kuupäev ning kellaaeg konkreetse
ajavööndi järgi;
8) kasutatud Interneti-teenus elektronposti ja Interneti-telefoni teenuse
korral;
9) helistaja number sissehelistamisega Interneti-ühenduse korral;
10) digitaalne kliendiliin (Digital Subscriber Line – DSL) või mõni muu tunnus
side algataja kohta.
Päringu
tegemiseks annab loa prokurör. Loas tuleb eraldi märkida ajavahemik, mille
kohta soovitakse andmeid saada. Lubamatu on teha päringuid andmete saamiseks
kindlaksmääramata ajavahemiku kohta. Ajavahemiku kindlaksmääramine sõltub alati
konkreetsest juhtumist. Ühel juhul on vajalikud andmed pikema ajavahemiku kohta
(kuritegude ettevalmistamise kohta, tagaotsitava kohta andmete saamine), teisel
juhul piisab lühemast ajavahemikust (konkreetse tõendi saamine, isiku asukoha
kindlakstegemine konkreetsel ajahetkel).
Eraldi
nähakse ette erisäte käesoleva jälitustoimingu kohta. See puudutab
üksikpäringut sideettevõtjalt ning regulatsioon on võetud kehtivast õigusest.
Kuritegude kataloogist on välja jäetud viited KarS paragrahvidele, kus on
nüüdseks juba lubatud jälitustoimingute tegemine. Lisatud on viited järgmistele
KarS paragrahvidele: § 1571 „Delikaatsete isikuandmete ebaseaduslik
avaldamine“, § 242 „Riigisaladuse ja salastatud välisteabe avalikustamine
ettevaatamatusest“, § 265 „Keelatud avalik koosolek“ § 300 „Riigihangete
teostamise nõuete rikkumine“ ja 3001 „Toimingupiirangu rikkumine“.
Sideettevõtja
kohustus hoida saladuses isiku kohta tehtud päringuid kehtib ka nimetatud
päringute kohta. Samas puudub vajadus vastavat kohustust täiendavalt KrMS-s
sätestada, kuna see on reguleeritud juba ESS-s.
KrMS §
1268
Paragrahvis
reguleeritakse postisaadetise varjatud läbivaatus. Regulatsiooni on võrreldes
kehtiva õigusega täpsustatud. Välja on jäetud viide telegraafisaadetisele,
mille eraldi sätestamine ei ole enam ajakohane. Samuti on lahendatud kehtiva
õiguse pinnalt tõusnud probleem postisaadetise varjatud läbivaatuse ja
postisaadetise võetuse eristamisest.
KrMS §
1269
Teabe
salajase pealtkuulamise ja -vaatamise regulatsioon on võetud kehtivast
õigusest. Lõiget 2, mis on võetud kehtivast seadustikust (KrMS § 118 lg 3), on
täiendatud alustega, millal võib salajasel pealtkuulamisel või -vaatamisel
saadud teavet tõendina kasutada. Eelnõu kohaselt saab seda teavet tõendina
kasutada ka juhul, kui eeluurimiskohtunik on andnud loa KrMS §-s 72 nimetatud
isiku pealtkuulamiseks või kui pealtkuulamisest selgub, et nimetatud isik paneb
ise oma kutsetegevusega seoses toime kuritegu.
KrMS §
12610
Paragrahvis
sätestatakse kuritegude matkimine. Regulatsioon on võetud kehtivast õigusest,
kuid lisatud on toimingu läbipaistvuse ja arusaadavuse huvides kuriteo
matkimise mõiste.
KrMS §
12611
Paragrahvis
sätestatakse kehtiva KrMS § 120 eeskujul politseiagendi kasutamine.
Politseiagent
on isik, kes kogub kriminaalmenetluses tõendeid, kasutades selleks muudetud
identiteeti. Politseiagendi kasutamine on lubatud prokuratuuri kirjalikul loal.
Erinevus variisikust seisneb selles, et politseiagenti kasutatakse konkreetses
kriminaalmenetluses tõendi kogumiseks, variisikuid seevastu kasutatakse
kriminaalmenetluse väliselt.
KrMS §
12612–12617
Järgmistes
paragrahvides nähakse ette regulatsioon jälitustoimingu protokolli, kogutud
andmete pidamise, isiku teavitamise ja tutvustamise ning järelevalve teostamise
kohta.
Isikuandmete
varjatud töötlemise üle teostavad järelevalvet Andmekaitse Inspektsioon, prokuratuur ja JAS §-s 36 nimetatud Riigikogu
komisjon. Kui Andmekaitse Inspektsioon teostab järelevalvet isikuandmete kaitse
seaduse nõuete täitmise üle, siis prokuratuur ja Riigikogu komisjon teostavad
järelevalvet vastavalt isikuandmete varjatud töötlemise loale vastavuse ning
seaduslikkuse ja põhjendatuse üle.
Eelnõu §
1 p 10
Kuna tõendite
kogumine konfiskeerimismenetluses on sätestatud alusena juba üldsätetes, puudub
vajadus siinkohal sellele uuesti viidata. Seetõttu tunnistatakse säte
kehtetuks.
§ 2.
Kriminaalmenetluse seadustiku rakendamise seaduse muutmine
Nähakse
ette üleminekusäte kehtiva JTS ja KrMS alusel antud jälitustoimingute lubade
suhtes. Kuna mitmeteks jälitustoiminguteks annab kehtiva seaduse kohaselt loa
jälitusasutuse juht, samas eelnõu kohaselt prokuratuur, siis on vajalik
reguleerida juba antud jälitustoimingute lubade kehtivusega seonduv. Kui
jälitustoimingu luba on antud enne käesoleva seaduse jõustumist, kehtib see
loas märgitud isikute suhtes kuni loas märgitud tähtajani.
§ 3 - §
15. Eriseaduste muutmine
Nimetatud
paragrahvidega muudetakse hasartmänguseadust, kaitseväeteenistuse seadust,
maksukorralduse seadust, politseiseadust, politseiteenistuse seadust,
relvaseadust, strateegilise kauba seadust, tolliseadust, tunnistajakaitse
seadust, turvaseadust, vangistusseadust ja välismaalaste seadust. Praegu
jälitustegevuse seaduses sätestatud ajendid, mida KrMS-s ei reguleerita,
sätestatakse eriseadustes. Eriseadustes sätestatakse alus, millal võib isikute
kohta andmeid koguda ning viide konkreetsele KrMS-s sätestatud
jälitustoimingule, mida on lubatud teha. Kuna kõikidel neil juhtudel võetakse
isiku kirjalik nõusolek tema kohta andmete kogumiseks, siis rangelt võttes ei
olegi tegemist jälitustoiminguga. Isik, andes eelneva nõusoleku, on teadlik
tema kohta jälitustoiminguga andmete kogumisest. Pärast andmete kogumise ajendiks
olnud otsuse tegemist, isikut teavitatakse ning talle võimaldatakse kogutud
andmetega tutvuda.
Jälitustegevuse
seaduses sätestatud erinormid kohtu luba nõudvate jälitustoimingute tegemiseks
sätestatakse vastavalt tunnistajakaitseseaduses ja vangistusseaduses. Salajasi
kaastöötajaid ning variisikuid puudutav regulatsioon sätestatakse
maksukorralduse seaduses, politseiseaduses, tunnistajakaitse seaduses ja vangistusseaduses
ühes viitega politseiseaduse regulatsioonile.
Ühtlasi
sätestatakse politseiseaduses politsei õigus teha nn avalikke päringuid
sideettevõtjalt andmete saamiseks isiku kohta, kes on jäänud teadmata kadunuks,
sealhulgas tema kasutuses oleva telefoni asukoha tuvastamiseks reaalajas.
Kehtivas JTS-s on isiku teadmata kadunuks jäämine üks jälitusmenetluse
alustamise ajendeid, samas korrakaitseseaduse eelnõus nähakse ette päringute
tegemine sideettevõtjale sellest isikut viivitamata teavitades. Kuna
korrakaitseseaduse eelnõu jõustub hiljem kui käesolev eelnõu, on mõistlik
sätestada vastav õigus politseiseaduses.
Politseiseaduses
nähakse ette ka võimalus koguda andmeid isiku kohta, et otsustada tema sobivus
salajasele koostööle või kontrollida teabe usaldusväärsust. Selleks on alati
vaja isiku eelnev kirjalik nõusolek ning täiendavalt veel kas asutuse juhi või
tema määratud ametniku või kohtu luba.
Prokuratuuriseaduse
muudatusega täpsustakse millistel prokuröridel on õigus taotleda
eeluurimiskohtunikult kohtu luba nõudvate jälitustoimingute tegemist.
Lisaks
jälitustoimingute tegemist puudutavale regulatsioonile tehakse tunnistajakaitse
seaduses (edaspidi TuKS) ka mitmed praktilistest vajadustest tingitud
muudatused.
Paragrahvi
12 punktis 1 sätestatud muudatus on vajalik praktikas kerkinud probleemi
lahendamiseks. Tulenevalt kehtiva TuKS § 9 lõike 1 punktist 1 alustatakse
tunnistajakaitse menetlust asjaomast kriminaalasja menetleva ametniku kirjaliku
põhjendatud taotluse alusel – seega kriminaalasja kohtumenetluse staadiumis
peab taotluse isiku tunnistajakaitse alla võtmiseks esitama kohtunik. Kui nüüd
kohtunik võistlevas kohtumenetluses esitab taotluse ühe menetlusosalise kaitse
alla võtmiseks põhjendusega, et teised menetlusosalised või nende käsul
tegutsevad isikud üritavad esimest õigusvastaselt mõjutada, võib prognoosida,
et kohtunikke hakatakse süüdistama erapoolikuses ning esitatakse taotlusi nende
taandamiseks. Samas on vajalik tunnistajat kaitsta, et ta mõjutuste survel ei
muudaks oma kohtueelsel menetlusel antud ütlusi või ei loobuks neist üldse.
Probleemi lahendamiseks olekski otstarbekas kehtestada, et ka kohtumenetluses
saaksid tunnistajakaitse alla võtmise taotlusi esitada antud kriminaalasja
kohtueelse menetlusega seotud
asutused/ametnikud.
Paragrahvi
12 punktis 3 sätestatud täiendus on vajalik rahvusvahelise koostöö tõhustamiseks
tunnistajakaitse valdkonnas. Vastavalt TuKS § 4 lõikele 3 korraldatakse
tunnistajakaitsealast rahvusvahelist koostööd välisriikide pädevate asutuste ja
rahvusvaheliste organisatsioonidega vastavalt sõlmitud välislepingutele.
Tulenevalt sama seaduse § 17 lõikest 1 alustatakse tunnistajakaitse menetlust
välisriigi pädeva asutuse või rahvusvaheliste organisatsiooni taotlusel,
tunnistajakaitse kohaldamiseks Eesti Vabariigi territooriumil sõlmitakse
pädevate asutuste vahel eraldi leping iga välisriigi või rahvusvahelise
organisatsiooni kaitstava kohta.
Lisaks
täiemahulisele lepingu alusel toimuvale koostööle tekib praktikas vajadus
osutada välisriigi pädevale asutusele või rahvusvahelisele
organisatsioonile kaasabi,
mis on nö ühekordse iseloomuga. Näiteks on välja kujunenud rahvusvaheline tava,
et tunnistajakaitse alla võetud isiku ja tema lähedaste kohtumist ei korraldata
tunnistajakaitset taotlenud ega seda kohaldavas riigis, vaid lepitakse kokku
mõne kolmanda riigiga, kes otsib turvalise asukoha ning tagab nende isikute
vastuvõtu ja julgeoleku.
Heaks
näiteks on ka sellised juhtumid, kui palutakse abi dokumentide või tõendite
hankimisel kaitstavale uue identiteedi loomiseks, mis seoses tänapäeval
kasutusele võetavate (juba kasutusel olevate) biomeetriliste andmetega
dokumentidega ja nende kontrollimiseks loodud vahenditega muutub üha
keerulisemaks.
Abi
võidakse paluda veel nt sidevahendite uute numbrite ja transpordivahendite uute
registreerimistunnuste võimaldamisel, kaitstava ühest riigist teise liikumise
korraldamisel vms.
Samuti
kuuluvad siia alla ka sellised ühekordsed abipalved, kus välisriigi pädev
asutus palub teha jälitustoimingu kontrollimaks neile laekunud informatsiooni
selle kohta, et Eestis viibivad või elavad isikud võivad ohustada nende poolt
kaitse alla võetud isikut.
Kuna
kirjeldatud juhtudel seisneb abi osutamine ainult ühe või mõne TuKS § 18 lõikes
1 loetletud kaitseabinõu kohaldamises või eelnõus esitatud TuKS §-des 18¹ ja
18² nimetatud toimingu tegemises ilma tema kaitsmise kohustust ja sellest
tulenevat vastutust võtmata, siis kaitstava suhtes eraldi lepingu sõlmimine ei
ole vajalik ega liigse ajakulu tõttu ka otstarbekas. Samas kehtiv seadus
sellist võimalust ette ei näe.
Eelnõuga
soovitaksegi kehtestada, et juhul, kui välisriigi pädev asutus või
rahvusvaheline organisatsioon taotleb ühekordset kaasabi tema poolt
tunnistajakaitse alla võetud isiku kaitsmisel, siis osutatakse seda taotluse
alusel ning eraldi lepingut kaitstava suhtes ei sõlmita.
Kuivõrd kaasabi osutamise näol on ikkagi tegemist
tunnistajakaitse kohaldamisega, siis toimub see TuKS §-des 18, 18¹ või 18²
sätestatud korras.
Välisriigi pädeva asutuse või rahvusvahelise
organisatsiooni taotlus kaasabi osutamiseks esitatakse tunnistajakaitset
teostavale asutusele ehk Keskkriminaalpolitseile, nõusoleku selle rahuldamiseks
annab Keskkriminaalpolitsei juht.
Tagamaks Riigiprokuratuuri poolt järelevalvefunktsioonide
täitmine, edastatakse koopia kõnealusest taotlusest ning teave selle
rahuldamise või keeldumise kohta Riigiprokuratuurile.
Esitatud
sätete jõustamine annaks Eesti riigile võimaluse paindlikumalt osaleda
tunnistajakaitsealases rahvusvahelises koostöös.
Paragrahvi
12 punkt 5 on seotud TuKS § 171 sätestamisega.
Paragrahvi
12 punktiga 7 muudetakse TuKS §-i 19. Kuivõrd riigisaladuse kaitse nõuetest ja
valdkonna spetsiifikast tulenevalt ei ole võimalik tunnistajakaitseks kogutavat
teavet (sh jälitustoimingutega kogutud teavet) töödelda teistes politsei
andmekogudes, siis tuleb vastav regulatsioon sätestada TuKS-s.
Samuti on käesolevaks
ajaks selgunud, et reguleerimata on see osa tunnistajakaitseks kogutavast
teabest, mis ei saa liigitada riigisaladuse alla, kuid mis oma iseloomult ei
ole ka avalik teave. Nii näiteks ei ole riigisaladuseks konkreetse isiku
tunnistajakaitse alla võtmise fakt (väga mõistlik, arvestades inimeste hulka,
kellel võib olla põhjendatud ametialane vajadus selle teabega kokku puutuda),
kuid samas ei ole see ka kindlasti avalikuks kasutamiseks mõeldud teave. Isiku
kaitseabinõude rakendamise efektiivsusele mõjub kindlasti pärssivalt, kui
teavet tema kaitse all olekust levitatakse koos fotoga t erinevates
meediaväljaannetes jms. Rääkimata psühholoogilisest mõjust, mida see isikule
kaasa toob, kaasneb sellega ka täiendavate kaitseabinõude rakendamise vajadus,
sh isiku teise kohta või riiki ümberpaigutamine jne. See kõik muudab aga
konkreetse isiku kaitseabinõude kohaldamise märkimisväärselt kulukamaks. Siia
alla kuuluks ka teave, mis puudutab tunnistajakaitse struktuuriüksuse
ametnikke, struktuuri ja ülesannete seda osa, mis ei ole kaitstud
riigisaladusega.
§ 16. Jälitustegevuse
seaduse kehtetuks tunnistamine
Eelnõuga
viiakse kehtivas JTS-s sisaldunud regulatsioon KrMS-i ning teistesse
seadustesse. Selle tulemusena tunnistatakse JTS kehtetuks.
§ 17.
Jõustumissäte
Eelnõu
jõustub 01.01.2009.
III.
Eelnõu terminoloogia
Eelnõus ei
kasutata uusi termineid.
IV.
Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele
Eelnõu ei
ole seotud Euroopa Liidu õigusega.
V.
Seaduse mõjud
Eelnõuga
korrastatakse jälitustegevuse süsteem ning nähakse ette selge regulatsioon ning
kindlad piirid, millal jälitustoimingute tegemine on lubatud. Ühtlasi
tõhustatakse järelevalvet jälitustoimingute tegemise üle.
VI
Seaduse rakendamisega seotud kulutused
Seaduse
rakendamine ei too kaasa otseseid kulutusi.
VII
Rakendusaktid
Seaduse
jõustumisel on vaja kehtestada järgmised rakendusaktid:
1) Vabariigi Valitsuse määrus
„Jälitustoimiku pidamise kord“;
2) Vabariigi Valitsuse määrus „Jälitustoimingust
teavitamise ja jälitustoimiku tutvustamise kord“;
3) Vabariigi Valitsuse määrus
„Salajasele koostööle kaasatud isiku ülesannete täitmise tõttu hukkumise või
töövõimetuks jäämise korral ühekordse toetuse maksmiseks taotluste esitamise,
toetuse määramise ja väljamaksmise kord“;
4) siseministri määrus „Isiku kaasamise
dokumenteerimise kord“;
5) siseministri määrus „Kaitsetoimiku
pidamise ja säilitamise kord“.
Kaks
esimest Vabariigi Valitsuse määrust on hetkel kehtestatud jälitustegevuse
seaduse alusel siseministri määrusega. Eelnõu tulemusena kehtestatakse vastav
regulatsioon kõrgemal, s.t. Vabariigi Valitsuse tasandil, kuna need puudutavad
ka teiste ministeeriumite valitsemisalas olevaid asutusi.
Vabariigi
Valitsuse määrusega on vajalik kehtestada ühekordse toetuse maksmise kord
juhuks, kus isik salajase koostöö ülesannete täitmisel hukkub või jääb
töövõimetuks.
Lisaks
tuleb kehtestada siseministri määrusega salajaste kaastöötajate kaasamise kord.
Mis
puudutab tunnistajakaitse seaduse alusel kehtestatavat kaitsetoimiku pidamise
ja säilitamise korda, siis vastav määrus on kehtestatud juba kehtiva seaduse
alusel ning muutub üksnes määruse volitusnorm.
Rakendusaktide
kavandid on lisatud seletuskirjale.
VIII
Seaduse jõustumine
Seadus
jõustub 1. jaanuaril 2009.
IX
Eelnõu kooskõlastamine
Eelnõu esitati
arvamuse andmiseks Advokatuurile, Riigikohtule ja Õiguskantslerile.
Vabariigi
Valitsuse nimel
Heiki Loot
Riigisekretär
Lisa
kriminaalmenetluse seadustiku ja
teiste seaduste muutmise seaduse
eelnõu seletuskirja juurde
Jälitustegevuse
seaduse regulatsiooni sätestamine
kriminaalmenetluse
seadustikus (edaspidi KrMS),
politseiseaduses
(edaspidi PolS) jt seadustes
Alljärgnevalt
on toodud kõik jälitustegevuse seaduse kehtivad paragrahvid ja selgitus
regulatsiooni ületoomise kohta.
§ 1.
Seaduse ülesanne
Selgitus:
Üldpõhimõtted
ja eesmärgid on sätestatud kriminaalmenetluse seadustikus (edaspidi KrMS)).
§ 2.
Jälitustegevuse mõiste
Selgitus:
Mõiste
sätestatud KrMS-s.
§ 5.
Jälitustegevuse põhimõtted
Selgitus:
Kehtivad
üldised haldusmenetluse ja KrMS-s sätestatud põhimõtted – proportsionaalsus,
eesmärgipärasus, inimväärikuse austamine jne.
Jälitustegevusega
kogutud teave, meetodid ja taktika on riigisaladuse ja salastatud välisteabe
seaduse kohaselt riigisaladus.
§ 6.
Jälitusasutused
Selgitus:
KrMS
annab ammendava loetelu asutustest, kellel on õigus jälitustoiminguid teha.
§ 7.
Jälitusasutuste õigused
Selgitus:
Õigused,
isikute kaasamine, isikuandmete töötlemine, konspiratsioonivõtete kasutamine,
isiku ja organi teesklemine, variisikute kasutamine on sätestatud KrMS-s ja
PolS-s.
§ 71.
Isiku ja organi teesklemine
Selgitus:
Regulatsioon
sätestatud PolS-s.
§ 8.
Jälitusasutuste kohustused
Selgitus:
Kehtivad
üldpõhimõtted. Konkreetsed eesmärgid ja ülesanded sätestatud KrMS-s.
§ 9.
Jälitusmenetluse alustamise ajendid
Selgitus:
Osa
ajendeid sätestatud KrMS-s. Ülejäänud ajendite osas vajalik täiendada vastavaid
eriseadusi, milles näha ette viide KrMS-s sätestatud jälitustoimingule.
§ 10.
Jälitusmenetluse alustamine
Selgitus:
KrMS
näeb jälitustoiminguks loa andmise ja pikendamise. Erisätted eriseadustes.
§ 101.
Jälitusmenetluse alustamise otsus
Selgitus:
Jälitustoimiku
avamine sätestatud KrMS-s. Dokumenteerimise kord KrMS-s. Detailne protseduur
nähakse ette jälitus toimiku pidamise korras, mis kehtestatakse Vabariigi
Valitsuse määrusega.
§ 102.
Jälitusmenetluse alustamisest keeldumise otsus
Selgitus:
Vt
eelmise paragrahvi juures antud selgitust.
§ 104.
Jälitustoimiku pidamise kord
Selgitus:
Regulatsioon
sätestatud KrMS-s. Detailne protseduur nähakse ette Vabariigi Valitsuse
määrusega.
§ 11.
Jälitusmenetluse lõpetamine
Selgitus:
Regulatsioon
KrMS-s. Menetlus lõpeb selle eesmärgi saavutamisel või aluste äralangemisel.
§ 12.
Jälitustoimingud
Selgitus:
Jälitustoimingud
on reguleeritud KrMS-s.
Justiitsministeeriumi
vanglate osakonna ja vanglate ning Keskkriminaalpolitsei tunnistajakaitse
struktuuriüksuse õigus teostada kohtu luba nõudvaid toiminguid sätestatakse
eriseadustes – vangistusseaduses ja tunnistajakaitse seaduses.
§ 131.
Kohtu luba jälitustoimingu teostamiseks kinnipidamiskohas
Selgitus:
Regulatsioon
sätestatakse KrMS-s.
§ 132.
Kohtu luba tunnistajakaitse teostamisel jälitustoimingu tegemiseks
Selgitus:
Regulatsioon
sätestatakse tunnistajakaitse seaduses.
§ 14.
Kaasamine salajasele koostööle jälitustegevuses
Selgitus:
Regulatsioon
sätestatud PolS-s, mille viidatakse teiste erisaeduste poolt.
§ 15.
Jälitustegevusse kaasatud isikute sotsiaalne ja õiguslik kaitse
Selgitus:
Sotsiaalsed
ja õiguslikud garantiid sätestatakse PolS-s..
§ 16.
Jälitustegevuses kogutud andmete kasutamine
Selgitus:
Regulatsioon
KrMS-s ja PolS-s.
§ 161.
Jälitusteabe säilitamine
Selgitus:
Regulatsioon
KrMS-s. Lisaks kuulub kohaldamisele riigisaladuse ja salastatud välisteabe
seadus.
§ 162.
Jälitustoimikute ja jälitustoiminguga kogutud teabetalletuste hävitamine
Selgitus:
Regulatsioon
KrMS-s. Lisaks kuulub kohaldamisele riigisaladuse ja salastatud välisteabe
seadus.
§ 17.
Jälitustoiminguga kogutud andmete tutvustamine
Selgitus:
Isiku
teavitamise ning teavitamata jätmise alused sätestatud KrMS-s.
§ 172.
Jälitustegevuse andmetega tutvumise kord
Selgitus:
Regulatsioon
KrMS-s. Täpsem tutvumise kord kehtestatakse Vabariigi Valitsuse määrusega.
§ 18.
Vaie ja kaebus jälitusasutuse tegevuse peale
Selgitus:
Kehtib
üldine haldusmenetluse ja kriminaalmenetluse kord.
§ 19.
Kontroll ja järelevalve jälitustegevuse seaduslikkuse üle
Selgitus:
KrMS
näeb ette Andmekaitse Inspektsiooni, prokuratuuri ja Riigikogu
julgeolekuasutuste komisjoni järelevalve.
§ 20.
Jälitustegevuse finantseerimine
Selgitus:
Kehtib
üldine põhimõte, et korrakaitset finantseeritakse riigieelarvest.
§ 21.
Vastutus käesoleva seaduse rikkumise eest
Selgitus:
Säte on
olemuselt sisutühi. Vastutus järgneb, kui pannakse toime süüteokoosseisu täitev
tegu.
§ 27.
Seaduse jõustumine
Selgitus:
Jõustumissäte.
Jälitustegevuse
seaduse säte |
Sätte
asukoht edaspidi |
§ 1.
Seaduse ülesanne |
KrMS §
1261 |
§ 2.
Jälitustegevuse mõiste |
KrMS §
1261 |
§ 5.
Jälitustegevuse põhimõtted |
KrMS §
1261 |
§ 6.
Jälitusasutused |
KrMS §
1262 |
§ 7.
Jälitusasutuste õigused |
KrMS,
eriseadused |
§ 71.
Isiku ja organi teesklemine |
PolS § 1316 |
§ 8.
Jälitusasutuste kohustused |
Asutuste
ülesanded ja kohustused eriseadustes. |
§ 9.
Jälitusmenetluse alustamise ajendid |
KrMS §
1262
KrMS-s sätestamata
ajendid tuleb sätestada eriseadustes ühes viitega KrMS-le:
·
Teenistusse võtmine, jälitusteabele juurdelubamine – vastav
teenistusseadus,
·
Tunnistajakaitse – tunnistajakaitse seadus
·
Eradetektiivinduse tegevusluba – eradetektiivinduse seadus
·
Hasartmängu tegevus- või korraldusloa andmine – hasartmänguseadus
·
Turvateenuste tegevusluba – turvaseadus
·
Relvadega seonduvad load – relvaseadus
·
Elamis- või tööloa või Eesti kodakondsuse saamine – välismaalaste
seadus
·
Strateegilise kaubaga seonduvad load – strateegilise kauba seadus |
§ 10.
Jälitusmenetluse alustamine |
KrMS §-d
1264 ja 12613. |
§ 101.
Jälitusmenetluse alustamise otsus |
Asutuse
sisemise töökorralduse küsimus |
§ 102.
Jälitusmenetluse alustamisest keeldumise otsus |
Asutuse
sisemise töökorralduse küsimus |
§ 104.
Jälitustoimiku pidamise kord |
KrMS §
12613 |
§ 11.
Jälitusmenetluse lõpetamine |
Lõppeb
aluste äralangemisel. Lähtutakse üldisest korrast |
§ 12.
Jälitustoimingud |
KrMS §
1263 |
§ 131.
Kohtu luba jälitustoimingu teostamiseks kinnipidamiskohas |
KrMS §
1263 lg 3 |
§ 132.
Kohtu luba tunnistajakaitse teostamisel jälitustoimingu tegemiseks |
Tunnistajakaitse
seadus § 181 |
§ 14.
Kaasamine salajasele koostööle jälitustegevuses |
PolS §-d
1313 ja 1317 |
§ 15.
Jälitustegevusse kaasatud isikute sotsiaalne ja õiguslik kaitse |
PolS §-d
1314 |
§ 16.
Jälitustegevuses kogutud andmete kasutamine |
KrMS §
1261 lg 3 |
§ 161.
Jälitusteabe säilitamine |
KrMS §
12614, riigisaladuse ja salastatud välisteabe seadus |
§ 162.
Jälitustoimikute ja jälitustoiminguga kogutud teabetalletuste hävitamine |
KrMS §
12614, riigisaladuse ja salastatud välisteabe seadus |
§ 17.
Jälitustoiminguga kogutud andmete tutvustamine |
KrMS §-d
12615 ja 12616 |
§ 172.
Jälitustegevuse andmetega tutvumise kord |
KrMS §
12616 lg 2. VV määrus |
§ 18.
Vaie ja kaebus jälitusasutuse tegevuse peale |
Lähtutakse
üldisest korrast. |
§ 19.
Kontroll ja järelevalve jälitustegevuse seaduslikkuse üle |
KrMS §
12617 |
§ 20.
Jälitustegevuse finantseerimine |
Tarbetu
säte. Finantseeritakse riigieelarvest |
§ 21.
Vastutus käesoleva seaduse rikkumise eest |
Tarbetu
säte |
§ 27.
Seaduse jõustumine
|
|
Rakendusaktide
kavandid
KAVAND
VABARIIGI VALITSUS
M Ä Ä R U S
JÄLITUSTOIMIKU PIDAMISE KORD
Määrus
kehtestatakse „Kriminaalmenetluse seadustiku“ § 12613 lõike 6
alusel.
§1. Määruse
reguleerimisala
§2.
Jälitustoimiku mõiste
§3.
Jälitustoimiku numeratsioon
§4.
Jälitustoimiku avamine
§5.
Jälitustoimiku lõpetamine
§6.
Jälitustoimiku sisu
§7.
Jälitusteabe üleandmine
§8.
Asjaajamine jälitustegevuse dokumentidega
Andrus Ansip
Peaminister
Siseminister Heiki Loot
Riigisekretär
KAVAND
VABARIIGI VALITSUS
M Ä Ä R U S
JÄLITUSTOIMINGUST TEAVITAMISE JA
JÄLITUSTOIMINGUGA KOGUTUD ANDMETE TUTVUSTAMISE KORD
Määrus
kehtestatakse „Kriminaalmenetluse seadustiku“ § 12616 lõike 2
alusel.
§ 1.
Määruse reguleerimisala
§ 2.
Jälitusasutuse teavitamise kohustus
§ 3.
Jälitustoimingutega kogutud andmete tutvumise tähtaeg
§ 4.
Kirjaliku teate kättetoimetamise kord
§ 5.
Jälitustoiminguga kogutud andmete tutvustamine
Andrus
Ansip
Peaminister
Siseminister Heiki
Loot
Riigisekretär
KAVAND
VABARIIGI VALITSUS
M Ä Ä R U S
SALAJASELE KOOSTÖÖLE KAASATUD ISIKU
ÜLESANNETE TÄITMISE TÕTTU HUKKUMISE VÕI TÖÖVÕIMETUKS JÄÄMISE KORRAL ÜHEKORDSE
TOETUSE MAKSMISEKS TAOTLUSTE ESITAMISE, TOETUSE MÄÄRAMISE JA VÄLJAMAKSMISE KORD
Määrus
kehtestatakse „Politseiseaduse“ § 1314 lõike 5 alusel.
§ 1.
Määruse reguleerimisala
§ 2.
Toetuse maksmise taotlemiseks õigustatud isikud
§ 2.
Toetuse maksmise alus
§ 3.
Toetuse määramise otsustamise
§ 4.
Toetuse väljamaksmine
§ 5.
Rakendussäte
Andrus
Ansip
Peaminister
Siseminister Heiki
Loot
Riigisekretär
KAVAND
SISEMINISTER
M Ä Ä R U S
ISIKU KAASAMISE DOKUMENTEERIMISE
KORD
Määrus
kehtestatakse „Politseiseaduse“ § 1313 lõike 8 alusel
§ 1.
Määruse reguleerimisala
§ 2.
Salajasele koostööle kaasatavad isikud
§ 3. Isiku
kaasamise vormistamine
§ 4. Isiku
kaasamise otsustamine
§ 5. Dokumentide
säilitamine ja hävitamine
Jüri Pihl
Siseminister Märt
Kraft
Kantsler