6.1.2 Riskide juhtimine PPA-s

Alapeatükis on kirjeldatud MFKO välja töötatud soovituslikku riskide juhtimise protsessi PPA-s.

Metoodilises mõttes ei erine PPA riskijuhtimise käsitlus oluliselt SiM-i metoodilisest lähenemisest. Küll on aga teatavaid erinevusi protsessi läbiviimises. Põhiline erinevus metoodilises mõttes seisneb selles, et nii riskide tuvastamine, kui ka riskide hindamine toimub PPA-s regionaalsel tasemel, valdkondlikul tasemel ning PPA tasemel. Hindamise tulemused on sisendiks nii SiM-i strateegilise kava (VAAK) koostamisele, kui ka valdkondlike ja prefektuuride igaaastaste tegevuskavade koostamisele. Prefektuuri või valdkonna tasandil riskiläve ületavad riskid ei pruugi ületada PPA või ministeeriumi tasandi riskiläve ning võivad seetõttu jääda tähelepanu alt välja. MFKO poolt välja töötatud soovituslik riskide tuvastamise ja hindamise protsessi puhul selline oht puudub. Vastava tasandi riskiläve ületavate riskide puhul planeeritud riskimaandamismeetmed on otseseks sisendiks vastava tasandi aastase tegevuskava koostamisele. Samas on PPA tasandil riskiläve ületavad riskid sisendiks SM riskide hindamise protsessi ja juhul, kui nad ületavad ministeeriumi tasandil riskiläve, siis planeeritakse nende maandamiseks vajalikud meetmed üldjuhul juba strateegilise kavas.

Riskijuhtimise protsesside aja- ja tegevuskava on kokkuvõtlikult järgmine:

September - riskide tuvastamine

1. PPA riskijuht koostab regionaalsete ja valdkondlike riskide loendi koostamise/aktualiseerimise lähteülesande ning edastab selle täitmiseks valdkondlikele/regionaalsetele riskijuhtidele;

2. Valdkondlikud ja regionaalsed riskijuhid koostavad/aktualiseerivad valdkondlike/regionaalsete riskide loendi, ühtlustavad selle ning edastavad PPA riskijuhile;

3. PPA riskijuht ühtlustab PPA riskide loendi;

 

Oktoobri I pool - riskide hindamine

4. Valdkondlikud ja regionaalsed riskijuhid määratlevad riskide hindajate pädevuse (milliseid valdkondlikke/regionaalseid riskide loendis olevaid riske on hindaja pädev hindama);

5. Riskide hindajad hindavad nende pädevusse kuuluvad riskide loendis olevad riskid;

6. PPA riskijuht tagab riskide hindamise tulemuste andmekvaliteedi ning statistilise töötlemise ning edastab hinnatud riskid aktsepteeritava riskitaseme määramiseks PPA juhtgrupile

7. PPA juhtgrupp määratleb valdkondlike ja regionaalsete riskide aktsepteeritava riskitaseme;

 

Oktoobri II pool - riskide maandamismeetmete planeerimine

8. PPA riskijuht edastab aktsepteeritavat riskitaset ületavate riskide loendi valdkondlikele ja regionaalsetele riskijuhtidele riskide maandamismeetmete planeerimiseks;

9. Valdkondlikud ja regionaalsed riskijuhid koostavad valdkondlike ja regionaalse iseloomuga riskide maandamisviiside kataloogi ning edastavad selle PPA riskijuhile;

10. PPA riskijuht koostab PPA riskide maandamisviiside kataloogi;

 

November - jääkriskide hindamine

11. Juhtgrupp koos PPA riskijuhiga hindavad jääkriske (riski taseme hindamine pärast planeeritud maandamismeetmete rakendamist);

12. Juhtgrupp koos PPA riskijuhiga valivad adekvaatsed riskimaandamisviisid ja korrigeerivad vajadusel aktsepteeritavat riskitaset;

13. PPA riskijuht edastab riskihindamise tulemused Siseministeeriumile.

 

Riskide juhtimise protsessiga on seotud:

 

Protsessi omanik

PPA koordinatsioonibüroo

Roll

Tegevused

Juhtgrupp (peadirektor, valdkonna juhid, prefektid)

Määrab/korrigeerib aktsepteeritavat jääkriski; määrab aktsepteeritavad riskimaandamismeetmed

PPA riskijuht

Haldab riskijuhtimise protsessi ning jälgib selle toimivust; aktualiseerib riskide hindamise metoodikat; korraldab valdkondlike riskijuhtide ja riskide hindajate koolitamist; algatab igaaastase riskide hindamise protsessi; ühtlustab PPA valdkondlikud riskid; tagab riskide hindamise tulemuste andmekvaliteedi ja hinnangute statistilise töötlemise; koostab PPA riskide maandamisviiside kataloogi; hindab koos juhtgrupiga jääkriske

Valdkondlik riskijuht

Koostab/aktualiseerib valdkondlike riskide loendi; ühtlustab valdkonna sh regionaalsete riskide loendi; määrab valdkonnas riskide hindajad; määrab riskide hindaja pädevuse riskide hindamisel; koostab valdkonna riskide maandamisviiside kataloogi

Regionaalne riskijuht

Koostab/aktualiseerib regionaalsete riskide kataloogi; määrab prefektuuris riskide hindajad; määrab riskide hindaja pädevuse riskide hindamisel; koostab regionaalse iseloomuga riskide maandamisviiside kataloogi

Koordinatsioonibüroo juht

Määrab PPA riskijuhi; hindab PPA riskijuhtimise valdkonna toimimist

Valdkonna juht

Määrab valdkondliku riskijuhi

Prefekt

Määrab regionaalse riskijuhi

 

siseminsiteeriumi riskide hindamise juhendi kohaselt on valitsemisala riskijuhtimise eesmärk...
hajutada kõik riskid, nii et neid enam ei juhtuks
asutuse eesmärkide saavutamise ja strateegiate rakendamise ohtude ja võimaluste sõnastamist
viia tegevusega kaasnevad riskid juhtkonna aktsepteeritava tasemeni



siseministeeriumi riskide tuvastamise alakomisjone hõlmavad PPA põhivaldkondadest...
finants- ja personalijuhtimise valdkonda
korrakaitse- ja kriminaalpolitsei valdkondi
migratsiooni- ja piirivalvevaldkondi



IDevice küsimuse ikoon siseministeeriumi põhi- ja tugivaldkonna riskide tuvastamise komisjonid erinevad...
  
juhi keskmise vanuse poolest
haarde ulatuse poolest

IDevice küsimuse ikoon siseministeeriumi osakonnale 15. oktoobriks esitatav põhitegevuse riskide nimekirja vormil tähendab "riski hindamine" ISO standardi EVS ISO 31000:2010 kohaselt...
  
maandamistegevusi
riskide tuvastamist
riskide analüüsi ja riskide taseme hindamist

IDevice küsimuse ikoon siseministeeriumis koordineerib riskide juhtimise protsessiga seotud üksuste tööd...
  
siseauditi osakond
personaliosakond
õigus- ja haldusosakond

IDevice küsimuse ikoon valitsemisala riskiläve ületavatele regionaalsetele riskidele määrab riskiläve ...
  
siseminister koostöös regionaalministriga
siseminister
regionaalminister

IDevice küsimuse ikoon Politsei- ja Piirivalveametis toimub regionaalsete ja valdkondlike riskide loendi koostamine...
  
oktoobri I pooles
oktoobri II pooles
septembrikuus