Võrgustiku juhtimise eripärad- teoreetilised aspektid
Pollitt
(2007) kirjutab oma artiklis „Network and inter-organizational management“
teoreetikute Hanf ja Scharpf, Rhodes, Agranoff ja McGuire töödele viidates, et
võrgustiku juhtimise ühtseid strateegiaid teenuste pakkumisel,
otsustusprotsessides või probleemide lahendamisel on siiski raske pakkuda.
Näiteks probleemide lahendamisel on palju osalisi, kellel on raske sõnastada
probleemi olemust, pakkuda parimaid lahendusi ning sellises olukorras ka
tavaline ühepoolne juhtimine ei tööta hästi. Võrgustiku liikmed, kes tahavad
sotsiaalseid probleeme lahendada kiiresti ja lihtsalt, vajavad teiste osapoolte
infot ja ressursse. Samuti ei tööta ülevalt-alla juhtimine, kuna puuduvad väga
selged ülalt-alla juhitavad eesmärgid ja lepingud. Probleemiks on eesmärkide
paljusus ja erinevad ettekujutused probleemist, mis nõuavad võrgustiku n-ö
käimatõmbajatelt ja juhtidelt palju energiat tulemuste saavutamiseks.
Institutsioonilised takistused vähendavad vastikust positiivset toimet. Pollitt
(2007) viitab ka raskustele, mis on seotud võrgustiku edukuse hindamisega, kuna
ühiseid eesmärke (nt poliitikas) võib olla raske sõnastada või need võivad
muutuda. Siiski on hindamine keeruline just osalejate paljususe tõttu, kuna
igal võrgustikus osalejal on oma eesmärgid, arusaamine ja ettekujutus asjast ja
strateegia. Samuti on tegevused kompleksed ja teadmised levivad ühelt osalejalt
teisele. Pollitt rõhutab Kage ja Mandelli, Kickerti, Kljini ja Koppenjani
töödele viidates, et õppimise aspekti peetakse siiski võrgustikes üheks
olulisemaks aspektiks. Ehk seda, et ühise tegevuse käigus võib üks osalisi uuele
infole tuginedes hakata teisiti käituma, muuta oma eesmärke või ettekujutusi.
Üks aspekte hindamise juures on ka kõrvalejätmine. Kui tegevuspoliitika on
kujundatud ja seda rakendatakse, on võrgustiku peamisteks probleemideks suletus
(võrgustikku mitte kuuluvate liikmete
n-ö kõrvale tõrjumine) ja n-ö grupimõtlemise* tekkimine.
Grupimõtlemise*
tunnusteks on illusioon, et grupi liikmed teavad kõike ning et grupi arvamus on
ainuõige. Tekib n-ö meie (gruppi kuuluvate liikmete) ja teie (ehk teiste, n-ö
ühiste vaenlaste) vahet tegemine. Grupi liikmed lähevad konformismile ehk
kardavad erineda ja oma arvamust, mis milleski n-ö grupi arvamusest erineb,
välja öelda. Grupimõtlemine võib viia liigsele riskeerimisele (arvamus, et
„palju liikmeid ei mõtle valesti ega saa eksida“) või vastupidi, liigsele
riskist hoidumisele, muganemisele, kus riskivalmidus on väike. Pollitt (2007)
toob näite, et võrgustiku liikmed võivad olla nõus sellega, et eesmärkide
rahastamine pannakse võrgustikku mitte kaasatud liikmete n-ö õlgadele.
Tavapäraselt nende aspektidega võrgustiku toimimise tulemuste hindamisel ei
arvestata.
Klijn
(2007) väidab, et võrgustiku juhtimise eripära on see, et tegevusi juhtida ja
koordineerida võib rohkem kui üks osaleja, vastastikune mõju ja otsustamisõigus
võib olla mitmel osalejal; seetõttu on võrgustik pidev konfliktiallikas ja
võitlus; jõud ja võim- juhtida saab ainut n-ö jagatud jõu(struktuuri) osas, ei
saa teha ühepoolseid strateegilisi otsuseid. Sõltub muidugi käsutuses olevatest
ressurssidest ja sellest kui sõltumatu üks osaleja on teiste osalejate
ressurssidest. Kuid ka võrdse jõuga osalejatel on piiratud jõud, kuna nad ei
saa käsutada otseselt teise poole ressursse.
Võrgustikus
on eesmärkide struktuur erinev, koostöö käigus ilmub uusi eesmärke. Seega on
protsess suunatud rohkem eesmärkide otsimisele kui seadmisele. Klijn (2007)
soovitab luua n-ö eesmärkide pakett, kust iga osaleja otsib omale sobiva, mitte
ei keskenduta ühise eesmärgi otsimisele. Juhi roll on suurem, kui tavapärasel
juhil n-ö kontrollija, lepitaja, vahendaja, protsessijuht või abistaja.
Võrgustikus pole juhi roll tavapärane, selge ülalt-alla juhtimine. Juhi roll on
rohkem suunatud sellele, et erinevad osalejad tuua kokku: 1) kohandada eesmärke
ja ettekujutusi ja 2) sõlmida (üles ehitada) organisatsioonilisi kokkuleppeid,
et alal hoida ja tugevdada vastasmõju, 3) koordineerida tegevusi.
Võrgustiku juhtimise
strateegiad peaksid olema
suunatud kahele eri suunale (Pollitt 2007), üks on nn vastasmõju juhtimine, mis
käivitub valikuliselt ja vastavalt sellele mobiliseerib ressursse ja on
suunatud koalitsiooni ehitamisele.
Tegevused vastavas valdkonnas on siis sobivate eesmärkide otsimine, muutuvate lahenduste
loomine, ettekujutuste mõjutamine ja selgitamine, info juhtimine, kogumine ja uurimine. Vajadusel tuleb luua uus
organisatsiooniline ad hoc kokkulepe (nõukogu, projektiorganisatsioon
vm), samuti mõju suunamiseks määrata protsessijuhid, eemaldada takistused
koostööst, stimuleerida koostööd. Teine võrgustiku juhtimise strateegia
(Pollitt 2007) on suunatud võrgustiku enda juhtimisele ehk võrgustiku
aktiveerimisele ja koosseisu vahetamisele, samuti osalejate positsiooni
vahetamisele. Vajadusel tuleb vahetada võrgustiku otsustusreegleid ja püsivalt info voogu. Kui vaja, tuleb luua
püsiv organisatsioonikonstruktsioon ning vahetada või seada konflikti
lahendamise korraldus ja reeglid.
Koostöö tulemused on sõltuvuses ka ajafaktorist. Alloleval joonisel (joonis 2) on näha, et üksinda on kõige lihtsam ja kiirem tööd teha, kuid tulemused jäävad alla isegi juhuslikule koostööle. Samas on lepinguline koostöö alati kasulikum (ehkki aeganõudvam), kui juhuslik koostöö. Kõige paremaid tulemusi annab strateegiline koostöö.
Joonis 2. Koostöö tulemuste ja ajafaktori vaheline seos. Allikas Harisalo, R. Seminar on
Co-operation in the Field of Community Policing Nauvo 31 May, 2006
Kokkuvõtvalt võib märkida, et kõik avaliku sektori reformid mõjutavad nii avaliku asutuse tegevuspoliitikat, toimimist kui ka tulemusi.

võrgustikud on nii suured
| |
võrgustiku liikmed vajavad probleemide lahendamiseks infot ja teise
osapoole ressursse
| |
tavaline ülalt- alla juhtimine ei tööta hästi
| |
puuduvad ühtsed ülalt- alla kujundatud eesmärgid
| |
reaalset töötavat võrgustikku pole olemas
| |
osalisi, kellel igaühel oma arusaamine, ettekujutus ja eesmärgid, on
palju
| |

sõpruskondade tekkimine võrgustiku sees
| |
meie-teie eristamine võrgustikku kuuluvate liikmete ja mittekuuluvate
liikmete vahel
| |
illusioonid grupi eksimatusest
| |
konformism
| |
liigne riskimine või vastupidi liigne riskimisest hoidumine
| |
suletus võrgustikuvälistele osapooltele
| |

otsida ühist strateegilist eesmärki niikaua, kuniks see leitakse ja kuni
kõik võrgustikus osalejad seda aktsepteerivad
| |
mobiliseerida ressursid ja keskenduda koalitsiooni ehitamisele
| |
mõjutada ja selgitada ettekujutusi probleemist ja selle lahendamise viisidest
| |
vahetada võrgustiku koosseisu ja osalejate positsioone
| |


Kuidas võiks Teie arvates võrgustikus toimuda eesmärkide seadmine ja vastastikune ressursside juhtimine?