Näide 1 Eesti autokauplus
soetab 1 000 euro eest kasutatud auto Eesti eraisikult ja müüb selle ilma
ise kasutamata 3 000 euro eest Soome maksukohustuslasele.
Autokauplusel on
kaks võimalust seda tehingut deklareerida ja maksustada. Kui ta valib erikorra
kasutamise, peaks ta esitama arve 3 000 eurole ja arvel eraldi
käibemaksusummat välja ei tooda. Selleks, et maksustatavat väärtust leida,
tuleb ostu- ja müügisumma vahest arvutada maksustatav väärtus – 2 000/1,2=1666,66.
Käibemaksusumma on sellel juhul 333,34 eurot. Käibedeklaratsioonis läheb seega esimesse
lahtrisse 1666,66 ja neljandasse lahtrisse 333,34 eurot. Kui rakendatakse
erikorda, tuleb arvele kindlasti märkida ka viide erikorrale, nagu seda nõuab
KMS § 37 lg 8 p 7.
Teine võimalus
on maksustada seda müüki tavakorras, siis oleks tegemist ühendusesisese
käibega. Arve esitatakse 3 000 eurole ja sinna lisatakse 0% käibemaksu.
Seega kajastatakse deklaratsiooni kolmandas lahtris 3 000 ja kolm punkt
ühes samuti 3 000 ning kolm punk üks ühes 3000 krooni.
Selle näite puhul valib
ettevõtja ilmselt teise variandi, sest siis ei teki tal reaalset
käibemaksukohustust.
Näide 2
Eesti
autokauplus soetab 1 000 euro eest kasutatud auto Eesti eraisikult ja müüb
selle ilma ise kasutamata 3 000 euro eest teisele Eesti eraisikule.
Jällegi on
kauplusel valida kahe maksustamise võimaluse vahel. Kas kasutada KMS §-41
toodud erikorda või maksustada tavakorras? Kui autokauplus valib eriskeemi, tuleb
tal käibemaksuga maksustada ostu- ja müügihinna vahe, mis juba sisaldab käibemaksu.
Maksustatava väärtuse leidmiseks tuleb 3 000-1 000=2 000. Et
sellest maksustatavat väärtust saada, tuleb 2 000 jagada 1,2. Saadud 1666,66 on
maksustatav väärtus, mis läheb esimesse lahtrisse ja 333,34 on käibemaksusumma,
mis läheb neljandasse lahtrisse. Kindlasti tuleb arvele panna viide, et
rakendatakse erikorda.
Teine võimalus
on maksustada seda müüki tavakorras ja lisada kogu müügisummale käibemaks
juurde. Seega 3 000 + KM. Deklaratsiooni esimesse lahtrisse läheb 3 000
eurot ja neljandasse lahtrisse 600 eurot.
Näide 3
Eesti
autokauplus soetab 1 000 euro eest kasutatud auto Eesti eraisikult,
kasutab seda autot ise mingi aja ja müüb selle 3 000 euro eest Soome
maksukohustuslasele.
Sellisel juhul,
kui kauplus seda autot ka ise kasutab, ei saa KMS §-s 41 toodud eriskeemi
kasutada ja kogu müük tuleb tavakorras
käibemaksuga maksustada.
Antud näite puhul
on see tavaline ühendusesisene käive ja deklaratsioonis tuleb täita lahtrid
kolm ja kolm üks ning kolm üks-üks.
Näide 4
Autolammutustöökoda
ostab eraisikult vana auto 1 000 euro eest. Lammutab auto laiali ja hakkab
seda osade kaupa edasi müüma.
Sisuliselt on
tegemist kasutatud kaupade müügiga, aga siinkohal tuleb arvestada, et autode
lammutusel tekkinud varuosade puhul pole tegemist kasutatud kaubaga KMS § 41
kohaselt. Kasutatud kaup peab olema kasutatav olemasoleval kujul või pärast
parandamist. Siin on aga tegemist osade juppideks lammutamisega. Seega saab
autolammutustöökoda lisada auto varuosade müügil kogu summa ulatuses
käibemaksu.
Näide 5
Eesti eraisik
ostab Eesti maksukohustuslaselt auto 1 000 euro eest. Isik sõidab sellega neli
kuud ja müüb selle kauplusse tagasi 900 euro eest. Kauplus müüb selle auto kohe
Soome eraisikule 950 euro eest.
Selle näite puhul soovib autor
juhtida tähelepanu uue transpordivahendi mõistele. Uue transpordivahendi
võõrandamine teise liikmesriigi isikule koos toimetamisega teise liikmesriiki
on alati maksustatud nullmääraga ning käibemaksukohustus tekib uue
transpordivahendi soetamisel kõigil teise liikmesriigi isikutel, kaasa arvatud
füüsilised isikud.
Vastavalt käibemaksuseaduse § 2
lg 7 on uus transpordivahend:
·
veesõiduk pikkusega üle 7,5 meetri, mis on
võõrandatud enne kolme kuu möödumist esmasest kasutuselevõtmisest või mis on
sõitnud alla 100 tunni, v.a rahvusvahelistes vetes sõitev merelaev;
·
õhusõiduk stardimassiga üle 1550 kilogrammi, mis
on võõrandatud enne kolme kuu möödumist esmasest kasutuselevõtmisest või mis on
lennanud alla 40 tunni, v.a peamiselt rahvusvahelisi lende teostav õhusõiduk;
·
maismaa mootorsõiduk mootorimahuga üle 48 cm3
või mootori võimsusega üle 7,2 kW, mis on võõrandatud enne kuue kuu möödumist
esmasest kasutuselevõtmisest või millega on sõidetud alla 6000 kilomeetri.
Uus transpordivahend on ainult
teatud suuruse või võimsusega veesõiduk, õhusõiduk ja maismaa mootorsõiduk. Uus
on transpordivahend, kui ta on võõrandatud enne kolme kuu möödumist
(maismaa mootorsõiduki puhul kuus kuud) esmasest kasutuselevõtmisest või
mis on läbi sõitnud vähem kui definitsioonis märgitud. Kui ka üks nimetatud
kahest tingimusest on täidetud, on tegemist uue transpordivahendiga. Kas
transpordivahend on uus või mitte, määratakse müügimomendil, mitte siis, kui
see on toimetatud sihtkoha liikmesriiki. Seega, kui transpordivahend oli “uus”
müügimomendil ning müük toimus nullmääraga, tuleb ostjal sihtkoha riigis
käibemaks tasuda ka juhul, kui käibemaksu tasumise ajaks kumbki tingimus enam
täidetud ei ole.
Antud näite puhul
on tegemist ikka veel uue transpordivahendiga KMS tähenduses ja seega § 41
toodud eriskeemi rakendada ei saa. Neli kuud sõitnud auto on KMS mõistes ikka
veel uus transpordivahend.