Sotsiaalne õppimine õppetegevuses

Õppimine jäljendamise teel on lihtne ja näib, et see toimub iseenesest, kuid siingi on tegemist mitmete psüühiliste protsessidega, mida Bandura esile tõi.

Märkamine - käitumismudeli õppimine eeldab antud mudeli ja selle oluliste külgede tähelepanemist (ilma selleta ei saa õppimist toimuda), kusjuures kergemini märgatakse niisuguseid käitumisviise, millest ollakse huvitatud.

Näiteks üliõpilastel seisab ees lõputööde kiatsmine. Mai, kes on üks kaitsjatest jälgib nüüd väga hoolikalt, kuidas teised kaitsjad oma kõnes kaitsmiskomisjoni tervitavad ning alustavad oma esitlust. Loomulikult on Mai ka eelnevatel üritustel käinud, kus tehakse tervituskõnesid, kuid ta ei ole neid erilise huviga jälginud. Praegusel hetkel on aga tervitussõnadel ja kõne alustamisel uus tähendus - kasulik ning väärtuslik.

Õppetundide läbiviimisel tuleb õpetajal olla äärmiselt loominguline, et kindlustada õpilaste entusiastlik suhtumine ainetundides demonstreeritavatesse tegevustesse ja sotsiaalsetesse käitumisoskustesse.

Meeldejätmine - Mõnda käitumisviisi tuleb teadlikult õppida. Raskemini ülevõetava käitumismudeli korral luuakse sellest algul üldine ettekujutus, jälgitakse, millistest osadest see koosneb ning seejärel üritatakse need üksikosad meelde jätta. Nii toimitakse näiteks matemaatika mitmetasemeliste tekstülesannete lahendamisel või keeruka konstruktsiooni kokkupanemisel, arvuti rakendusprogrammi kasutusoskuse omandamisel.

Reprodutseerimine ehk taastamine - uue käitumisviisi omandamises on oluline koht praktiseerimisel, sest keerukamad toimingud ei tarvitse kohe õnnetuda. Samuti võivad meelde jääda algselt valed detailid. Õpitava käitumisviisi praktiseerimisel on selleljuhul mõtet, kui saadakse tagasisidet käitumise õigsuse kohta ja õpilane hakkab seda teavet kasutama. Näiteks õpilane kirjutan matemaatikaülesande lahenduse tahvlile. Õpetaja saab koheselt näha ning ebatäpsetes kohtades parandusi teha.

Bandura toobki välja, et keerukamate igapäevaste käitumismallide omandamine toimub järk-järgult. Algul jäljendatakse soovitud tegevust ligilähedaselt ja alles seejärel korrigeeritakse õpitut kas isiklikest oletustest, teistelt saadud hinnangutest või hilisemate jälgimistulemuste tagajärjel.

Motivatsioon - mudelit rakendatakse ehk jäljendatakse tavaliselt siis, kui võib eeldada, et sellele kaasneb mingisugune tasu - kas teiste- või enesepoolne kinnitus. Mudelite jäljendamisele avaldab peamiselt toimet enesekinnitus: enne mingi käitumisviisi rakendamist kaalub inimene selle sammuga võimalikke positiivseid ja negatiivseid tagajärgi. Lisaks motiveerib inimest tegevuse tulemuslikkus - kui tagajärjed vastavad ootustele/nõudmistele, siis on see omakorda tugevdavaks enesekinnituseks.

Vaadeldes sotsiaalse õppimise tasemelt on õpetajad õpilastele eeskujuks vähemalt kolmel viisil:

  1. nad edastavad õpilastele üldiseid hoiakuid ja käitumismudeleid, kuidas suhtuda ümbritsevatesse inimestesse ja ühiskonda.
  2. kujundavad õpilastel üldise suhtumise õppeainetesse ja üldised lähenemisstrateegiad probleemidele.
  3. domonstreerivad konkreetseid toiminguid ja ülesannete lahendamise viise.

 

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Share Alike 3.0 License